چگونه فرززند صالح و سالم داشته باشیم
خداوند برای حفظ نوع انسان و به منظور رسیدن آن ها به کمالات انسانی و هدف خلقت، از طرفی زن و مرد را به غریزه ی جنسی پیوند داد و از سوی دیگر میل و علاقه به داشتن فرزند صالح و سالم را در نهاد آنان قرار داد؛ چراکه رستگاری و صلاح نسل انسان، سعادت و خوش بختی خود و فرزندان را در دنیا و آخرت رقم میزند بلکه دارای آثار و برکاتی برای والدین نیز هست.
فرزند صالح و سالم گلی از گلهای بهشت است که مایه ی شخصیتبخشی و سرفرازی پدر و مادر، استحکام خانواده و یاوری و غمخواری والدین در زمان حیات ایشان است. همچنین وسیلهای برای بالابردن مقامات اخرویشان در عالم آخرت و سبب آمرزش گناهان و فرستادن خیرات و برکات بر ایشان میشود. چنین خانوادهای مشمول دعای ملائک و فرشتگان الهی میگردند.
ادامه ی مطلب را از دست ندهید.
سیمای فرزند صالح در قرآن
از آیات قرآن کریم که به تبیین سیمای فرزند صالح اختصاص یافته، چنین آمده است که او در مقام مناجات دنیایی با پروردگار، سه چیز را از خداوند درخواست میکند:پروردگارا! مرا توفیقی ده که همواره شکرگزار نعمتهایی که به من و پدر و مادرم عطا فرمودی باشم و اعمال صالحی انجام دهم که باعث رضایت و خشنودی تو بشود و فرزندان و دودمان مرا صالح بگردان. من به سوی تو بازگشت و توبه میکنم و من از مسلمانان [راستین و کسانیکه در برابر دستورهای تو تسلیماند] هستم. (احقاف، 15)
جای تبریک به والدینی است که با ایمان و تقوا چنین فرزندانی را تربیت میکنند و یا درصدد تربیت چنین فرزندانی هستند. آنان طبق قرآن کریم، حقیقتاً بندگان صالحی هستند که جاذبههای دنیا، آنان را از دستورات پروردگار و رسالت بزرگ شان که همانا تربیت فرزندان صالح است باز نمیدارد. آنان خود را در برابر چنین رسالتی مسئول میدانند و با چشم و دلشان از صحنه ی پاسخگویی در قیامت میهراسند.1
زمینهسازی برای تربیت فرزنداینان نه تنها در زمان حیات و در عرصه ی دنیا از اعمال نیک فرزندان شان بهرهمند میشوند بلکه پس از مرگ نیز پرونده ی اعمال شان گشوده خواهد بود و مشمول فیض می شوند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «هنگامیکه انسان بمیرد، برنامه ی عمل او نیز تمام میشود مگر از سه چیز که برای او سودمند خواهد بود:آثار خیری که استمرار داشته باشد، آثار علمی که مورد بهرهبرداری قرار بگیرد و فرزند صالحی که برای او با اعمال و کردار نیک و زبان دعا، آمرزش بخواهد.2از آن جایی که شریعت اسلام هیچ گونه خواستهای را از بشر بیپاسخ نگذاشته است و آفریدههای الهی، همسو و هماهنگ با نظام خلقت انسان است، در راستای تحقق این نیاز مهم یعنی تربیت فرزندانی صالح و پاک نیز دستوراتی مهم و حیاتی آمده که در این جا به بیان آن ها میپردازیم:
کار تربیت، مدتها قبل از تولد کودک و از دوران انتخاب همسر آغاز میشود. باید کوشش شود که همه از لحاظ جسمی دارای بنیه و اندام متناسب و از نظر اخلاقی دارای ملکه ی عفت و اصالت و از نظر روانی نیز فردی سالم و با نشاط باشد.حضرت امام خمینی(ره) درباره ی دقت در انتخاب همسر میفرمایند: «از آن وقتی که ازدواج حاصل نشده است بین پدر و مادر، اسلام برای ساختن انسان، دستور داد که چه زنی را انتخاب کند. چه مردی را آن زن انتخاب کند. وضع اخلاقیاش چه طور باشد. وضع دیانتش چه طور باشد.
یک نفر زارع وقتی میخواهد یک زراعتی بکند و تخمی را در زمینی کشت کند، ملاحظه میکند چه چیز مفید با این است و چه چیزهایی مخالف با این است. باید همین طور مواظبت کند تا وقتی رشد کرده و به ثمر رسد. اسلام همین معامله را با افراد انسان کرده است. اگر پدر و مادر یکی از آن ها مثلاً اخلاقش فاسد باشد، اعمالش اعمال غیرانسانی باشد، این بچههایی که پیدا میشوند به واسطه ی وراثتی که هست در کار اینها در او تأثیر دارد.»3
همسرگزینی و تأثیر آن بر فرزند
با توجه به اهمیت همسرگزینی و تأثیر بسیار حساس آن در شکلگیری شخصیت فرزند، در منابع روایی از سوی پیشوایان معصوم(ع) توصیههایی بیان شده است؛از جمله از رسول گرامی اسلام(ص) نقل شده است که میفرمایند: «اُنظر فی ایّ شیءٍ تَضَعُ وَلَدک فأنَّ العِرقَ دَسّاس؛ بنگر فرزند خود را در کجا قرار میدهی که تبار، اثرگذار است.»
در اسلام توصیه شده است در انتخاب همسر، عفت، اصالت خانواده و شرف، تقوا و ایمان زن را در نظر بگیرید. از نظر مذهب، وجود زن مایه ی خیر، آرامش، سکون و وقار است. اوست که با انتقال خصائص و روحیات انسانی خود به کودک، به جامعه ی بشری، انسان تحویل میدهد و روایت «بهشت زیر پای مادران است» به این دلیل است که بخش اعظم سعادتمندی فرزندان و در نتیجه لایق بهشت شدن، توسط مادران پایهریزی میشود.همچنین میفرمایند: «برای نطفه ی خود محل مناسب انتخاب کنید و از اشخاص همشأن خود زن بگیرید و به آن ها زن بدهید.» و نیز در جایی دیگر از امام علی(ع) بیان شده است که فرمودند: «اِیّاکم و تزوّجَ الحمقا فانّ صُحبتها بلاءُ و ولدُها صیاع؛ از ازدواج با زن کمعقل بپرهیزید زیرا معاشرت با او بلا و دردسر و فرزندش غیرقابل تربیت است.»4
در روایت دیگری بیان شده که امام معصوم(ع) قطع نسل را نتیجه ی ازدواج با مرد شرابخوار دانستهاند.5البته شایسته است دختران و پسران با ایمان، افزون بر دقت در همسرگزینی و آگاهی قبل از ازدواج، برای برخورداری از همسر شایسته از دعا نیز غافل نشوند. توصیه شده است که در قنوت، این دعا را تلاوت نمایند: والّذین یقولون ربّنا هَب لنا من ازواجنا و ذُریاتنا قُره اَعین واجعلنا للمتقین اماما.
نقش خانواده
محیط آرام و مأنوس خانه، مناسبترین محل برای اندیشه، ذکر، یادآوری کلام خدا و ذکر حکمتهای الهی است. خانه، مکتبی برای تربیت انسانهایی عبد و مطیع حق است و خانواده ی آرمانی در قرآن خانوادهای است که انسانساز باشد. معروف است که «اگر برنامه ی یک ساله دارید گندم بکارید، اگر برنامه ی دهساله دارید درخت بکارید و اگر برنامه ی صد ساله دارید انسان بسازید.»
تربیت انسان با موازینی که خالق او میطلبد، نوعی سرمایهگذاری صد ساله، بلکه ابدی است؛خانوادهای که زمینه ی پرورش انسان قرآنی در آن فراهم آمده است.از سرزمین پاک و طیب - به اذن پروردگار - ثمرهای نیک خارج میشود و زمین آلوده و شورهزار، حاصلی ناقص و بیفایده خواهد داشت؛ بنابراین خانوادهی آرمانی قرآن، خانوادهای است که آماده ی پذیرش و پرورش انسان است.6
اولین وظیفه ی والدین پذیرش کودک است؛ چراکه او امانت الهی و شایسته ی تکریم است، پس طفل را همانگونه که هست باید پذیرفت. پس از آن تغذیه، مراقبت، حمایت از کودک و همچنین اِعمال محبت از سوی خانواده بهویژه پدر و مادر در همه ی مراحل زندگی از وظایف والدین است. افزون بر این، روش و سیره ی ائمه(ع) به ما میآموزد که از خداوند درخواست فرزندانی سالم و صالح داشته باشیم و در هنگام تولد نوزاد، از سلامتی او سوال کنیم نه از دختر یا پسر بودنش.
همچنین دوران کودکی از نظر پیریزی اساس زندگی، اهمیت فوق العادهای دارد. تربیتهای صحیح یا فاسد اطفال، سرچشمه ی مهم نیک و بدهای آینده ی کودک است. آدمی در طول ایام حیات خود بر طبق خلقیات خویش عمل میکند و اساس خلق و خوی آدمی در ایام کودکی ساخته میشود؛ بنابراین پدر و مادر میبایست از ابتداییترین لحظهها نسبت به تربیت فرزندی سالم، شایسته و مفید اهتمام ورزند و به فرموده ی مولا علی(ع) به فکر تربیت فرزندانی فرمانبردار و خداترس باشند.برای تربیت فرزندانی صالح ابتدا لازم است پدران و مادران، خود عملاً و علماً شایسته باشند زیرا مجموعه ی رفتار و گفتار انسان است که سرمشق کودکان میشود و صفات و عادات او را میسازد.8در حدیثی از امام زین العابدین علی بن الحسین(ع) آمده است که فرمودند: «هنگامیکه مژده ی نوزادی را شنیدید از پسر یا دختر بودنش سؤال نکنید و از تن درستی و سلامتی او جویا شوید و اگر سالم و تن درست است بگویید: «الحمدلله الّذی لم یَخلُق منّی شیئاً مشوهاً؛ سپاس خداوند را که از من نیافرید فرزندی را که قبیح و معیوب باشد.»7
اگر خانواده بهعنوان مهمترین نهاد اجتماعی که در شکلدهی هویت فرزندان مؤثر است نقش فعال خود را از دست دهد، باید منتظر عواقب سوء اخلاقی و حتی بحران هویتی فرزندان بود. در جامعه ی معاصر، عوامل بسیاری وجود دارند که چنین نقشی را از خانواده سلب کرده یا تضعیف میکنند. تلویزیون در درون خانواده، بهعنوان یک عامل بی بدیل، شبانهروز در جامعهپذیری کودکان و نوجوانان نقش ایفا میکند. شبکههای ماهوارهای، نوارهای ویدئویی، سینما و ... نیز نقش نظارتی خانواده را در معرض تزلزل قرار میدهد.
خانواده و ضدارزشها
برخی از خانوادهها، هیچ اعتقادی به ارزشهای اسلامی و انسانی ندارند و منشأ انتقال ضدارزشها به فرزندان میشوند. زمانیکه پدر خانواده بزهکار است و دچار انواع مزاحمتها و بدرفتاریها، بدون تردید فرزندی همانند خود پرورش میدهد. سابقه ی بزهکاری در میان اعضای خانواده نیز میتواند عامل یادگیری سایر اعضای خانواده باشد.9
نقش مادر در سعادت و شقاوت فرزند
تمام حالات روانی مادر، غمها و غصههای او، غضبآلودگی و برآشفتگی، برافروختگی و هیجان، بدبینی و بدخواهی، کینهتوزی و حسدورزی او، خیانتگری و پلیدی و صفات ناپسند دیگرش، همگی در جنین اثرگذار است. همچنین ایمان و افکار خوب، تقوا و پاک دلی، صفا و مهرورزی، شجاعت و شهامت، کرم و تواضع مادر و بالاخره ظلمستیزی، امانت، صداقت، عدالت و داشتن ولایت اهلبیت(ع)، در فرزند نقش دارد.این مسئله به اندازهای مهم و سرنوشتساز است که حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: «شقاوتمند کسی است که در شکم مادر شقاوت در او نقش بسته است و سعادتمند کسی است که در شکم مادر به سعادت رسیده است.»10
در روایات اهل بیت(ع) اشارههای بسیاری به تأثیر عقاید، اندیشهها و اخلاق مادر در سعادت و شقاوت جنین آمده است؛ از این رو، وظیفه ی مادران - با توجه به نقشپذیری جنین از عقاید و اخلاق و اعمال آن ها - بسیار خطیر و مهم بوده، لازم است داشتن اندیشههای متعالی و رعایت تقوا و تعهد اخلاقی و بهکاربستن احکام الهی، در تأمین سعادت فرزند خود بکوشند.
از آیات سوره ی مبارکه آلعمران و آیات 28 و 33 و 37 سوره ی مبارکه مریم، استفاده میشود که رشد و کمال انسان بستگی به ارتباط او با چهار واقعیت دارد؛ پدر با ایمان، مادر مؤمنه، معلم پاک و دلسوز و غذای حلال.یهودیان وقتی حضرت مسیح را در دامن مریم دیدند - مریمی که دختر بود و شوهر نداشت - با تعجب به او گفتند:ای خواهر هارون! تو را نه پدری ناصالح و نه مادری بدکار بود.آنان خبر نداشتند که مسیح کلمه خدا است که بر مریم پاک و با کرامت القا شده، و توقع پاکی را از مریم در درجه ی نخست به دلیل پاکی پدر او داشتند؛ به همین جهت به او گفتند پدرت مردی ناصالح نبود تا عملی خلاف از تو صادر شود.نقش پدر در تربیت فرزند
پدر در درجه ی اول باید به تربیت دینی و اخلاق و دانشاندوزی فرزند توجه کند و در مرحله ی دیگر با همسرش آنچنان زندگی کند که شیرینی حیات را در کام فرزندان تلخ ننماید و در گام دیگر باید با تمام وجود مواظب باشد که لقمهای از حرام سر سفره ی اهل خانه و فرزندانش نبرد.در روایات آمده است چند طایفه بی حساب وارد عذاب میشوند ... یکی از آن ها پدرانی هستند که به تربیت دینی و اخلاقی فرزندان شان توجه ندارند.11
پیامبر اکرم(ص) و پدران آخر الزمان
روزی پیامبر اکرم(ص) از مکانی عبور میکردند که عدهای از کودکان مشغول بازی بودند. حضرت نگاهی به آن ها کرد و فرمود: «وای به حال فرزندان آخر الزمان از دست پدرهای شان»اصحاب عرض کردند: «یا رسولالله آیا منظورتان پدران مشرک است؟» حضرت فرمودند: «خیر. پدران مسلمانی که به وظایف دینی خود عمل نمیکنند و فرزندان شان را به آداب اسلامی تعلیم نمیدهند و هرگاه فرزندان، خود به دنبال فراگیری احکام دین میروند، آن ها را منع میکنند و فقط به دنیا و معیشت آن ها دلخوش کردهاند. وای بر آنان که من از آن ها بیزارم و آن ها نیز از من دوری میجویند.»12
تربیت و قضاوت حضرت زهرا(س)
حضرت زهرا(س) مادر نمونه و زن بیهمتای هستی که خود در دامان پرعطوفت و بیمثال پیامبر اکرم(ص) پرورش یافته و مادر بزرگوار ستارگان تابناک آسمان ولایت بود، حتی زمانی که با فرزندان خود بازی میکرد و برای شان شعرهای کودکانه میخواند، روح تربیت و پرورش دینی و انسانی، از رفتار و کلامش میبارید. آن حضرت در قالب اشعار زیبای ادیبانه میفرمودند: «حسن جان! مانند پدرت علی(ع) باش و ریسمان را از گردن حق بردار، خدای احسانکننده را پرستش کن و با افراد دشمن و کینهتوز دوستی نکن.»
رسول اکرم(ص) درباره ی مسابقه ی خطاطی با حسن و حسین(ع) سفارش فرمود: «هرکس خط او زیباتر است قدرت او نیز بیشتر است.» امام حسن و امام حسین(ع) هرکدام خط زیبایی نوشتند، اما رسول خدا(ص) قضاوت نکرد و آن دو بزرگوار را به مادرشان فاطمه(س) هدایت فرمود تا نگرانی قضاوت، با عاطفه مادری جبران شود.
جایگاه و ارزش فرزند در اسلامحضرت زهرا(س) وقتی دید که هر دو خط زیباست و هر دو در این مسابقه هنری شرکت کردهاند، با خود گفت من چه میتوانم بکنم و چگونه میان دو کودکم قضاوت کنم، لذا فرمود: «ای نور دیدگانم! من دانههای این گردنبند را با پاره کردن رشته آن، بر سر شما میریزم. هرکدام از شما دانههای بیشتری بگیرد خط او بهتر و قدرت او بیشتر است.»13
فرزند، نعمتی بزرگ و منبع خیر است؛ منبع کرامت و سود دنیا و آخرت برای انسانی که مؤمن به حق است و از روی ایمان، فرزندان خود را مؤمن و شایسته تربیت میکند. اولاد چه دختر و چه پسر از بزرگترین و با منفعتترین نعمتهایی است که حضرت حق به بندگان پارسایش عنایت میکند. حضرت ابراهیم(ع) به دلیل فرزنددار شدن، به حمد کامل حق برخاست و به راستی که فرزنددار شدن اقتضای حمد میکند؛ حمدی که با زبان و قلب و اعضا و جوارح تحقق مییابد: «الْحَمْدُ للهِ الَّذِی وَهَبَ لِی عَلَى الْکِبَرِ إِسْماعِیلَ وَإِسْحاقَ إِنَّ رَبِّی لَسَمِیعُ الدُّعاءِ؛ خدای را سپاس که در زمان پیری، به من اسماعیل و اسحاق را بخشید همانا پروردگار من شنوای دعای بندگان است.»14
پدران و مادران از دنیا رفته، از عبادت و مناجات و کار خیر فرزندان شان در صورتی که اهل ایمان بوده باشند، بهره ی کامل میبرند. از رسول حق(ص) روایت است که پنج نفر از دنیا رفتهاند ولی نامه ی اعمال آنان بسته نشده است و دائم به آنان ثواب میرسد؛ کسی که درختی کاشته، چاه آبی برای بهرهبرداری مردم حفر کرده، مسجدی ساخته، قرآنی نوشته، و فرزند شایستهای از او بهجای مانده است.15همچنین پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «الولد الصالح ریحانَ مُن ریاحین الجنّه؛ فرزند شایسته دستهگلی خوشبو از گلهای بهشت است.»16
پینوشتها:
1. محمدرضا کوهی، آسیبشناسی شخصیت و محبوبیت زن، ص27.
2. تفسیر نمونه، ج2، ص98.
3. تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)، ص136.
4. وسایل الشیعه، ج 7، ص56.
5. همان، ص87.
6. ر.ک: اعراف، 58.
7. حلیه المتقین، ص145.
8. ریحانه بهشتی، ص19.
9. کتاب زنان، ص177.
10. بحار الانوار، ج5، ص175.
11. استاد حسین انصاریان، نظام خانواده در اسلام، ص445 و 446.
12. آسیبشناسی شخصیت و محبوبیت زن، ص290.
13. غلام محمد فخر الدینی نجفی، فاطمه ی زهرا(ع) محور هستی، ص120.
14. ابراهیم، آیه ی39.
15. بحار الانوار، ج104، ص97.
16. وسایل الشیعه، ج21، ص357 و 358.
معصومه صفرآبادی فراهانی
منبع : ماهنامه پیام زن شماره 242
منبع: فارس نیوز
در ادامه به آداب شب زفاف توجه بفرمائید:
البته هر وقت زوجین تصمیم به فرزند دار شدن داشته باشند، همان شب شب زفاف آنهاست، یعنی این آداب را باید رعایت کنند.
در مورد سلامت جسمی فرزند هم توصیه هایی در آخر می شود.
شب زفاف
شب زفاف اولین شب همبستری دو زوجی است که از راه صحیح شرعی با همدیگر پیمان زناشویی بسته اند.شب زفاف از شب هاى بسیار مهم و مبارک در زندگی هر فردی است و به همین جهت در منابع اسلامى آداب فراوانى براى شب زفاف ذکر شده است. مبارکى شب زفاف از این جهت است که در روایت آمده مؤمن با ازدواج و عروسى کردن نیمى از ایمانش تکمیل مى شود.
آداب شب زفاف (شب اول عروسی)
در شب عروسی (شب زفاف) آداب اخلاقی و دستورهایی سازنده از امامان رسیده که رعایت آنها مای? خوشبختی است و مطمئن باشید ازدواجی موفق خواهد بود که از آغاز با رضای خداوند و آداب و رهنمودهایی که بیان خواهد شد، همراه باشد.
1. وضو گرفتن و پیمان بستن با خدا
از امام باقر علیه السلام نقل است که فرمودند:
«در شب عروسی چون عروس را به خانه ات آوردند، وضو بساز و به او نیز بگو که وضو بسازد و هر کدام دو رکعت نماز به جا آورید و خداوند را حمد کنید و بر پیامبر صلی الله علیه و آله و آلش درود بفرستید و (برای خوشبختی و سعادت خود و فرزندان و گرمی زندگی تان) دعا کنید و به زنانی که همراه عروس آمده اند، بگو که «آمین» بگویند.[1]»
ازدواج، سنّتی الهی است و به امر و رضای خداوند برپا می شود شب زفاف، وقت اجابت دعا است و عروس و داماد به جای رقص و پایکوبی و کارهای غیر شرعی و لهو و لعب و ساز و نقاره، باید با یاد و نام خدا زندگی را آغاز کنند و با سجده و زاری به درگاهش خوشبختی خود و نسل خود را از خداوند بخواهند. اگر آغاز زندگی چنین باشد، پایانش نیز خیر خواهد بود، ولی زندگی ای که آغازش با غفلت همراه باشد، پایان خوبی هم نخواهد داشت.
2. دعا در حجله
امام باقر علیه السلام در بیان آداب حجله می فرماید:
«وقتی به حجله وارد شدی و نزد عروس رفتی، پیشانی او را بگیر و دعا کن و بگو:
«اللّهمّ بامانتک اخذتها و بکماتک استحللتها فان قضیت لی منها ولداً فاجعله مبارکاً تقیّاً من شیعة آل محمّد و لاتجعل للشّیطان فیه شرکاّ و لانصیباّ؛
خدایا! من، این خانم را از تو به امانت گرفتم و با سخنان تو او را حلال نمودم. پس، اگر فرزندی از او متولد شد، او را مبارک و با تقوا و از شیعیان محمدصلی الله علیه و آله و آلش قرار ده و در او برای شیطان نصیبی قرار مده.»[2]
3. گفتن «بسم الله» هنگام همبستر شدن
گفتن «بسم الله» در هر حال و آغاز هر کاری نیکوست. هنگام خوردن و آشامیدن، هنگام سر بریدن حیوانات (که واجب است). لباس پوشیدن، موقع خروج از خانه، وقت خفتن و خلاصه هر کاری که با نام خدا شروع نشود، ناقص و بی فرجام خواهد بود، از جمله در احادیث سفارش شده است که هنگام همبستر شدن با همسر نیز حتماً «بسم الله» بگویید تا شیطان در نطف? شما شریک نشود و فرزند شما شریک شیطان نگردد و بهتر است این جمله را بگویید:
«بسم الله و بالله اللّهمّ جنّبنی الشّیطان و جنّب الشّیطان ما رزقتنی؛
به نام خدا. خداوندا! شیطان را از من و فرزندانی که به من عطا می کنی، دور کن.»[3]
امام باقر علیه السلام در این باره فرمود:
«هنگام همبستر شدن با همسرت بخوان:
اللّهم ارزقنی ولداً و اجعله تقیّاً زکیّاً لیس فی خلقه زیادة و لا نقصان، و اجعل عاقبته الی خیر؛
خداوندا! به من فرزندی عطا کن و او را با تقوا و پاک گردان و از نظر جسمی سالم و بدون نقص باشد و او را عاقبت به خیر بگردان.»[4]
البته دعا و گفتن «بسم الله» فقط مخصوص شب عروسی و شب زفاف نیست، بلکه هر وقت که قصد آمیزش باشد، نام خدا نباید فراموش شود و مرد باید به او پناه ببرد و درخواست فرزند صالح و سالم کند.
منبع:www.3noqte.com
__________
پی نوشت ها
[1] . همان، ج14، ص81 .
[2] . کافی، ج5، ص500 .
[3] . اصول کافی، ج5، ص503 .
[4] . وسائل الشیعه، ج20، ص117 .
از دست ندهید: نماز زفاف
زمان بندی برای تعیین جنسیت فرزند
زوجین برای رسیدن به فرزند دلخواه باید به زمان بندی مقاربت توجه کنند.
به گفته کارشناسان علم پزشکی نکته مهم در تعیین جنسیت، تعیین زمان تخمک گذاری است: “اگر مقاربت در حوالی زمان تخمک گذاری صورت گیرد، پسر به دنیا خواهد آمد. چرا که در زمان تخمک گذاری ترشحات دهانه رحم از همیشه قلیایی تر، رقیق تر و ارتجاع پذیرتر است و حرکت اسپرم های Y را بسیار سهل و آسان می کند. اما اگر مقاربت 3 تا 4 روز بعد یا قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد، شانس پسر شدن به شدت کاهش می یابد. ارگاسم زن در هنگام مقاربت نیز راه دیگر تعیین جنسیت است، چرا که در هنگام ارگاسم زنانه ترشحات با PH قلیایی از دهانه واژن ترشح می شود که همزمان با انقباضات عضلات واژن باعث بالا راندن اسپرم های پسر و کمک به حرکت آنها به سمت رحم می شود و سبب ایجاد جنین پسر خواهد شد.”
این روش مبتنی بر خصوصیات تخمک X و دو نوع اسپرم حاوی کروموزوم های X Y در مرد است: “لازم است که مادر در جدولی هر ماه تاریخ شروع و پایان ماهیانه خود را یادداشت کند. ثبت سابقه ترشح های چرکی زرد، سبز و یا سفید نیز لازم است. هر زن در اواسط ماهیانه خود یک یا چند تخمک که از نظر کروموزومی فقط X هستند تولید می کنند و در مقابل مردها دارای دو نوع اسپرم حاوی کروموزومهای جنسی Xو Y هستند. علی رغم تصور عامه که جنسیت فرزند را به مادر نسبت می دهند، این مرد است که جنسیت سلول تخم را تعیین می کند. این تعیین کنندگی به زمانی برمی گردد که تخمکی که حاوی کروموزوم جنسی X است با یکی از اسپرم ها لقاح می یابد؛ در صورتی که این اسپرم حاوی کروموزوم Y باشد، جنین پسر شکل می گیرد و اگر حاوی کروموزوم X باشد سلول تخم مونث می شود. بنابراین زمان و نوع مقاربت نیز از اهمیت بالایی برخودار است؛ که باید مطابق دستورالعمل ما انجام شود.”
اسپرم ها هر کدام ویژگی هایی دارند. اسپرمX سر بیضی شکلی دارد و نسبت به اسپرم Y درشت تر، سنگین تر، دارای طول عمر بیشتر و حرکت کمتر است. اسپرمY سر گردی دارد و بسیار ضعیفتر است. با وجود این که اسپرم های Y کم جانتر و دارای عمر کوتاه تری هستند، ولی تعداد آنها بسیار بیشتر از اسپرم های X است؛ و این عامل ضعف آنها را در ماندگاری جبران می کند و باعث یکسان شدن تعداد موالید دختر و پسر می شود. تفاوت این دو نوع اسپرم پایه و اساس انتخاب جنسیت را تشکیل می دهد. گام سومی که لازم است زوج انجام دهند و در واقع آخرین مرحله به حساب می آید، شستشوهای اسیدی یا قلیایی است.
و نیز “اسپرم هایY نسبت به محیط اسیدی بسیار حساس هستند و به سرعت از بین می روند. این درحالی است که اسپرم های X در این محیط ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. بنابراین برای هر کدام از جنس های مورد نظر از شستشوی ویژه آن استفاده می شود.”
توصیه های غذائی
.: Weblog Themes By Pichak :.