سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 94/8/5 | 8:0 صبح | نویسنده : هاشم مالکی

 

همه چیز در باره ی انگل

انگل نوعی کرم است که از طریق تخم گذاری در برخی از غذاها (گوشت خام) ، توالت، گوشت حرام، تماس با اشیاء آلوده وارد بدن شده و داخل معده و روده می ماند و از عصاره ی غذاها می خورد، این کار انگل باعث کمبود مواد غذائی بخش از بدن شده و اختلالاتی ایجاد می شود.

علایم و نشانه هایی که می توانند دلالت بر وجود انگل های گوارشی کنند:

  -* آبریزش از دهان به ویژه به هنگام خواب.

 -*  لب های بیمار در شب ها، تر و رطوبتی و در روزها خشک است؛ به نحوی که بیمار ممکن است با زبان خود لب هایش را به تناوب تر کند.

 - * اختلالات عصبی از جمله پرخاشگری و عصبانیت یا حالات شبیه به افسردگی.

 - * سایش دندان ها بر روی هم(دندان قروچّه)، به ویژه در هنگام خواب.

 - * خمیازه کشیدن، حرف زدن و یا فریاد کشیدن در خواب.

 - * اگر بیمار را از خواب بیدار کنید آزرده خاطر می شود(در حدّ غیر معمول(

 -*  حالت تهوّع به ویژه به هنگام غذاخوردن.

 -*  بعضی بیماران اشتهای بسیار کمی دارند و بعضی به عکس پرخور می شوند. دسته دوّم معمولا گرسنگی زودرس و مکرّر دارند.

 - * لاغری بدون دلیل حتّی علیرغم پرخوری ظاهری.

 - * تشنگی و عطش بدون دلیل.

  - *دردهای شکمی.

  - *وجود عرق سرد و بدبو.

 - * سیاهی متغیّر و کم و زیاد شونده دور چشم


- * خارش مقعد: این علامت معمولاً ویژه کرم های مقعدی ریز(اکسیور) است. حرکت و تخمگذاری کرم اکسیور مادّه در اطراف خروجی مقعد، باعث خارش می شود. نکته مهم در مورد این علامت آن است که بزرگسالانی که دچار اکسیور هستند به علّت کاهش حسّاسیت گیرنده های مقعدی معمولاً خارش را احساس نمی کنند. بنابراین نبود خارش دلیل بر عدم ابتلا به این نوع انگل نیست. خارش مقعد یا مهبل می‌تواند نشانه? این باشد که انگل‌های روده ای در حال وول خوردن هستند و باعث تحریک پوست می‌شوند. 
همچنین کهیرهای پوستی شبیه به اگزما در سایر جاهای بدن نیز ممکن است ظاهر شود 
  
- * گاهی به دلیل تغذیه انگل از مواد غذایی موجود در روده، بیمار مبتلا به کم خونی می شود. 
  
- *به همان دلیل فوق، ممکن است بیماری که دچار انگل های گوارشی است، مشکلاتی مانند ضعف و خستگی و کمبود انرژی را نیز تجربه کند. 
  
-* علامت هایی مثل اسهال غیرقابل توجیه و مزمن و یا دفع سریع موادّ غذایی از دستگاه گوارش بعد از تغذیه هم می توانند ناشی از وجود انگل های گوارشی باشند. 
  
تذکّر مهم: این نشانه ها تنها راهنماهایی برای هدایت پزشک به تشخیص صحیح هستند و نه نبودن آنها، ابتلا به انگل را به طور کامل منتفی می کند و نه حضور آنها لزوما به معنای ابتلا به انگل گوارشی است. بنابراین تشخیص نهایی به عهده پزشک مجرّب است. نکته دیگر این که معمولا تمام این علایم با هم دیده نمی شوند و در هر شخصی ممکن است یک یا چند علامت دیده شود. 
  
انگل روده ای که شامل کرم‌های نواری، حلقوی و میله ای می‌باشد متداول‌ترین نوعی است که مردم می‌شناسند. 
با اینکه با اندیشیدن به جانوران موجود در روده? بزرگ حس مور مور شدن به انسان دست می‌دهد، چگونگی شناخت علائم انگل در انسان و درمان سریع آن مهم است. 
کمبود وزن: اکثر آمریکایی‌ها می‌توانند مقدار کمی از وزن خود را کاهش بدهند، خیلی اوقات بسیاری وزن قابل ملاحظه ای را از به طور ناخواسته از دست می‌دهند و کسی در پی یافتن دلیل آن نیست. کاهش وزن ناخواسته اغلب اولین علتش همان اشتراک خوراک با انگل است. درد معده: درد معده های نفخ کننده می‌تواند نشانه ای از هجوم کرم‌ها(انگل) باشد، اگرچه این درد دلایل دیگری نظیر دوره های حساسیت دل و روده، زخم معده و سوء هاضمه دارد. درد ناشی از این انگل می‌تواند در همه جای شکم ظاهر شود. 
اسهال یا یبوست: انگل روده ای باعث عوارض جانبی متناوبی از قبیل یبوست یا اسهال شدید و خروج گازهای نامساعد از بدن می‌شود. این علائم ممکن است به دلیل شباهت به بیماری دیگر اشتباه تشخیص داده شوند. 
مشاهدات انگل در مدفوع: ناگفته نماند که بسیاری از مردم حتی با دیدن کرم و یا تخم کرم در مدفوع خود نمی‌توانند علایم انگل روده ای را در خود تشخیص دهند. 
انواع انگل‏ 
انگل‏هاى دستگاه گوارش انواع و اقسام مختلف دارند. از قبیل کرم دراز، کرم قلاب‏دار، کرم‏هاى ریز سوزنى، کرم‏هاى پهن، کرم کدو، کرم ژیاردیا، که در دستگاه گوارش (روده‏ها) زندگى مى‏کنند. براى دفع انگل هر نوعى که باشد باید سیاه‏دانه کوبیده را با سرکه مخلوط کنید و روزى سه مرتبه بخورید. 
* آب شیره‏ى کنار را میل کنید. 
* ریشه‏ى درخت موز را خرد کنید و بجوشانید و آبش را بنوشید. 
* ریشه‏ى درخت انار، ریشه‏ى درخت توت، شنبلیله‏ى خشک و برگ درخت هلو از هرکدام 10 مثقال نیمکوب کرده و به 5 قسمت مساوى تقسیم کنید. هر قسمت از آن را شب در آب گرم بخیسانید و صبح در همان آب بجوشانید بعد آب صاف‏کرده‏ى آن را قبل از صبحانه بنوشید. 
* حنضل، بوره‏ى ارمنى و سیاهدانه را مخلوط کرده و نرم بسایید، بعد با سرکه خمیر کنید و بر جدار شکم ضماد کنید. 
* ریشه‏ى شیرین‏بیان، گل محمدى، سنامکى، شاهتره، افسنطین، تاج‏ریزى، بومادران، مغز ناخنک، بادیان، درمنه ترکى، آویشن شیرازى، گل نیلوفر، بادرنجبویه، شنبلیله‏ى خشک، ریشه‏ى درخت انار و ریشه‏ى درخت توت از هرکدام 3 مثقال نیمکوب و مخلوط کنید بعد به 10 قسمت مساوى تقسیم کنید و هر قسمت از آن را شب در آب جوش بخیسانید و صبح در همان آب بجوشانید و آب صاف‏کرده‏ى آن را پس از شروع صبحانه بنوشید. 
* در صورت پرهیز از نان و برنج و مواد نشاسته‏اى، چهار روز آش قارا (قرقروت) بخورید و روز پنجم نان با دوغ و گل سرخ بخورید. بعد از آن مقدارى گل قند میل کنید و شب ششم 1 مثقال خلال نارنج را با مقدارى شکر بکوبید و بخورید (قبل از خوردن خلال نارنج حتما باید یک لقمه نان یا یکى دو قاشق غذا بخورید و بعد پوست نارنج را مصرف کنید). 
* عود بلیسان و قرنفل از هرکدام 10 گرم. تخم کرفس و مصطکى رومى از هرکدام 20 گرم. تخم زردک و تخم شبت از هرکدام 30 گرم همه را نرم بسایید بعد با 500 گرم عسل مخلوط کنید و هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق شربت‏خورى از آن را میل کنید. 
انگل ریز مقعد (ژیاردیا) 
براى کشتن و برطرف کردن انگل‏هاى ریز مقعد باید هر روز آش آلو یا آش آلوچه یا آش سماق یا آش قارا (قرقروت) میل کنید. همچنین باید 5 گرم شاهتره، 10 گرم آویشن شیرازى، 15 گرم گل بومادران و 20 گرم درمنه ترکى همه را مخلوط کنید. هر صبح، ظهر و شب هربار یک قاشق غذاخورى آن را بجوشانید و آبش را پس از خوردن یک لقمه غذا یا یکى دو قاشق غذا بنوشید. 
* پوست و شهم حنضل را با قنبیل مساوى مخلوط کنید و نرم بسایید. شب‏ها هنگام خوابیدن یک قاشق چاى‏خورى از آن را با کمى مایع زهره‏ى گاو مخلوط کنید. پنبه‏اى را بر آن آغشته و به صورت شیاف استعمال کنید. این عمل را یک هفته ادامه دهید. 
* باقلا خشک، قنبیل، تخم کلم و درمنه ترکى را به نسبت مساوى بسایید. هر شب کمى از آن را با کمى مایع زهره گاو مخلوط کنید. پنبه‏اى را خوب به آن‏ آغشته و هنگام خوابیدن به صورت شیاف استعمال کنید و هفت شب تکرار شود. 
* آب برگ درخت شفت‏آلو، آب برگ درخت انار و آب برگ درخت توت را مساوى مخلوط کنید و مقدارى صبر زرد را در آن حل کنید و چند شب هنگام خوابیدن پنبه‏اى را خوب به آن آغشته و به صورت شیاف استعمال کنید. 
* مغز ناخنک، گل بومادران، بابونه‏ى شیرازى، سلاب و برگ درخت شفت‏آلو از هرکدام 5 گرم. درمنه ترکى و ریشه‏ى انار از هرکدام 10 گرم. صبر زرد 5/ 2 گرم همه را مخلوط کنید و بسیار نرم بسایید بعد در نیم لیتر آب جوش حل کنید و پس از سرد شدن با آن تنقیه کنید و ساعتى خود را نگهدارید و سپس دفع کنید. 
* پودینه و برگ درخت شفت‏آلو و تخم خطمى از هرکدام 5 گرم نرم بکوبید بعد در آب جوش حل کنید و پس از سرد شدن تنقیه کنید. 
* حنا، قنبیل و بورق از هرکدام 5 گرم. صبر زرد 5/ 2 گرم همه را با کمى آب گرم حل کنید تا به صورت خمیر سختى درآید و هر شب هنگام خواب کمى از آن را شیاف کنید. 
* شب‏ها هنگام خوابیدن قرقروت را باریک کرده و به داخل نشست فروکنید و بخوابید. 
* روزى دو مرتبه هربار 5 گرم ریواس را بجوشانید و آبش را بنوشید. 
* شب‏ها با آب جوشانده‏ى ریشه‏ى انار تنقیه کنید. 
* پس از هر دستشویى یا روزى سه مرتبه محلول پرمنگنات ضعیف را درب مقعد بمالید. به‏خصوص شب هنگام خواب. 
* وسمه، حنا، برگ هلوى خشک، صبر زرد و سرنج همه را مساوى نرم بکوبید و با پیه بز مخلوط کنید. بعد شیاف‏هایى ریز درست کنید و هر شب موقع خواب یک دانه به نشست فرو کنید تا مرض کرمک برطرف مى‏شود. 
* مغز بادام تلخ و مغز هسته هلو را بسوزانید و بسایید و بعد شیاف سازید. شب‏ها هنگام خواب به خود استعمال کنید. 
* افسنطین رومى را بجوشانید و صاف کنید و آب آن را تنقیه کنید. 
* موقع خواب با آب نمک تنقیه کنید. 
* شب هنگام خواب محل مقعد را با نفت بشویید و بعد قطعه پنبه‏اى را نفتى کنید و داخل مقعد فرو کنید. 
* شب هنگام خواب پنبه‏اى را مثل کله قند درست کنید و به مرکرکرم آغشته کرده و به نشست فرو کنید. 
* برگ هلوى تازه را بکوبید، بفشارید و آبش را بگیرید و شب‏ها با قطره‏چکان داخل مقعد بچکانید. 
* شهم حنضل، افسنطین و مویز از هرکدام 5 مثقال نرم بکوبید و شیاف‏هایى بسازید و هر شب یکى از آنها را استعمال کنید. 
* شب‏ها هنگام خواب صبر زرد، سیاهدانه و نخود را نرم بسایید و پنبه‏اى را در آب نمک خیس کنید و در پودرها بزنید تا تمام آنها به پنبه بچسبد و استعمال نمایید و آن‏قدر تکرار کنید تا به کلى برطرف شود. 
* سیاهدانه، گل ارمنى، مغز هسته زردآلو، مغز هسته شفت‏آلو و شهم حنضل را مخلوط کنید و نرم بسایید و با قطران و زهره‏ى گاو مخلوط و شیاف بسازید و شب‏ها به خود استعمال کنید. 
لازم به تذکر است که تخم انگل از داخل توالت یا توسط دست‏هاى آلوده به میکروب که اکثرا لاى ناخن‏ها مى‏ماند انتقال مى‏یابد. لذا توصیه مى‏شود که همیشه پس از اجابت مزاج و هنگام خارج شدن از توالت داخل و اطراف سنگ توالت را تمیز و حتى ضد عفونى کنید و مهمتر اینکه ناخن‏ها را همیشه کوتاه کنید و پس از طهارت دست‏ها را با صابون یا مواد شوینده دیگر خوب شستشو دهید تا تخم انگل به دیگران و یا خود شما سرایت نکند. 
انگل معده‏ 
براى کشتن و دفع کردن انگل‏هاى معده شاهتره 5 گرم، آویشن شیرازى 10 گرم، گل بومادران 15 گرم، درمنه ترکى 20 گرم همه را مخلوط کنید و هر صبح، ظهر و شب یک قاشق غذاخورى از آن را بجوشانید. آب آن را پس از خوردن یک لقمه یا یکى دو قاشق غذا بنوشید. 
* صد گرم کشمش را بکوبید تا به صورت خمیر در آید بعد 5 گرم صبر زرد را با آن مخلوط کنید. هر صبح، ظهر و شب به اندازه‏ى یک فندق از آن را قبل از غذا میل کنید. 
* هر روز صبح ناشتا یک فنجان آب شاهى تازه را بگیرید و بنوشید. 
* هر روز صبح ناشتا 10 گرم تخم گلابى خشک شده را نرم بسایید و بخورید. 
* شب مقدارى نخود را در سرکه بخیسانید و صبح ناشتا بخورید و در طول روز هیچ‏چیزى دیگرى نخورید. 
* معده را از اخلاط پاک کنید و یک ساعت پس از آن 10 گرم خلال نارنج ساییده شده را با کمى آب بخورید. 
* سه روز صبح ناشتا هر روز 10 مثقال قارا (قرقروت) را در آب جوش حل کنید و بخورید. 
* روزى دو نخود انقوزه را در کپسول‏هاى خالى بریزید و در شروع صرف غذا بخورید. 
* برگ هلوى خشک، افسنطین رومى، درمنه ترکى و گل زرد از هرکدام 1 مثقال بجوشانید و صبح ناشتا میل کنید و ناهار آش قرقروت و یا آش آلوچه بخورید. 
* افسنطین رومى، شاهتره، گل زرد و ریشه‏ى درخت عرعر از هرکدام 1 مثقال بجوشانید و آب آن را بخورید. 
* قارچ کوهى خشک را حد اقل 4 مثقال شب موقع خواب بخورید. 
* زیره‏ى سفید را بکوبید و با آب کرفس یا سرکه مخلوط کنید و بخورید. 
* صبح ناشتا سرکه‏اى که از شراب درست شده است را بنوشید یا 10 گرم تخم کلم را نرم بسایید و بخورید. 
* چند روز صبح ناشتا مقدارى سرکه بخورید. 
* گل هلو یا ریشه‏ى درخت شاه‏توت یا پوست درخت شاه‏توت یا برگ‏هاى درخت زردآلو یا ریشه‏ى درخت بادام یا هر سه را باهم بجوشانید و آب آن را بخورید. 
* درمنه‏ى ترکى، افسنطین رومى، ریشه‏ى انار و ریشه‏ى توت را از هرکدام 1 مثقال بجوشانید و آب آن را صبح ناشتا بنوشید. 
لازم به توضیح است که هنگام درمان باید از خوردن این خوراکى‏ها پرهیز کنید: چربى، شیرینى، تخمه‏ى خام، گوشت گاو و غذاهاى مانده. و از خوراکى‏هایى که ضد انگل است بیشتر استفاده کنید مانند آب هویج، شربت زرشک. 
کرم معده کودکان‏ 
* براى رفع کرم معده کودکان 20 تا 30 گرم آب برگ کلم را بگیرید و به او بدهید. 
* در تمام سوپ‏هایى که به کودک مى‏دهید یک حبه سیر بیندازید. 
* برگ، گل و مغز هسته‏ى هلو را مخلوط و نرم بکوبید و با آب خمیر نمایید بعد روى شکم کودک ضماد کنید. 
انگل روده‏ 
براى کشتن و دفع انگل‏هاى روده‏اى، صبح ناشتا 500 گرم توت‏فرنگى بخورید و تا ظهر هیچ‏چیز دیگرى میل نکنید. 
* صبح و شب هر مرتبه 30 گرم حبه‏هاى سیر را در یک و نیم لیوان آب یا شیر به مدت 20 دقیقه بجوشانید بعد آن سیر و مایع را میل کنید. 
* هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک حبه سیر را ریز رنده کنید و با یک قاشق شکر مخلوط و قبل از غذا میل کنید. 
* سه روز صبح ناشتا هر مرتبه 10 گرم خلال نارنج ساییده شده را با آب بخورید. 
انگل روده‏ى کودکان‏ 
اگر مى‏خواهید کودک‏تان دچار انگل نشود مواظبت کنید که گل نخورد و اگر دچار انگل روده شده است هسته‏هاى لیمو را نرم بسایید و با کمى قند مخلوط کنید و هر روز صبح یک قاشق چاى‏خورى آن را به او بخورانید. 
* با حبه‏هاى سیر پوست نکنده گردن‏بندى درست کنید و روى لباس کودک به گردن او بیاویزید. (اگر روى پوست بدن مالیده شود زخم و سوزش ایجاد مى‏کند.) 
* برگ‏هاى تازه‏ى درخت آلو را بکوبید بعد با کمى سرکه و کمى دوده‏هاى لوله بخارى مخلوط و شب‏ها پایین شکم طفل ضماد کنید. 
کرم کدو 
اگر مى‏خواهید دچار کرم کدو نشوید از خوردن قند و نیز کاهو و سبزیجات نشسته پرهیز کنید. اگر دچار کرم کدو شده‏اید هر روز والک بخورید و به مدت سه روز متوالى صبح‏ها فقط شیر بنوشید و خوراکى دیگرى میل نکنید. در این سه روز از غذاهاى شیرین، چرب، غلیظ، غذاهاى سفت و نان پرهیز کنید و غذاى روزانه را کم کنید. هر خوراکى که مصرف مى‏کنید آن را ترش یا همراه با ترشیجات میل کنید. 
در مزاج‏هاى گرم، غذاهاى خنک مانند سوپ آلو یا آلوچه براقانى یا سوپ سبزیجات، آب‏غوره و آش قرقروت مصرف کنید. از ترشى‏هاى مختلف مانند آب‏لیمو، آب‏غوره، سرکه و قارا در طول روز گاه‏گاهى استفاده کنید و روزانه به جاى آب خوردن از شربت سکنجبین ترش‏مزه یا آب جوشانده‏ى پوست یا ریشه‏ى درخت توت یا آب جوشانده‏ى ریشه‏ى درخت انار ترش یا آب جوشانده‏ى سماق بنوشید. زیرا تمامى آنها بى‏حس کننده کرم و قاتل آنها هستند. بهتر آن است که براى از بین بردن کرم و تخم آن هر شب هنگام خواب یک قاشق چاى‏خورى سیاه‏دانه ساییده شده را با دو قاشق غذاخورى سرکه در نصف لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. 
* قاریقون و افتیمون از هرکدام 5 گرم، تربد مجوف و برنگ کابلى آمله مقشر از هرکدام 10 گرم، درمنه ترکى 20 گرم، همه را مخلوط کنید و به 6 قسمت مساوى تقسیم کنید. صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک قسمت از آن را همراه با آب یا شیر میل کنید. 
* درمنه ترکى، برنگ کابلى و آمله مقشر از هر کدام 15 گرم. تربد مجوف، باقلاى مصرى، قنبیل و ریشه سرخس از هرکدام 10 گرم مخلوط و بسایید و به نه قسمت مساوى تقسیم کنید. صبح و شب هربار یک قسمت از آن را همراه با یک لیوان شیر میل کنید. 
* قبل از هر غذا 10 عدد بادام تلخ یا مغز گردو بخورید و 10 گرم ریشه‏ى انار نیمکوب شده و 20 گرم سماق را بجوشانید و پس از خوردن یک لقمه غذا یا یکى دو قاشق غذا آب صاف‏کرده‏ى آن را بنوشید. 
* گل افسنطین بدون ساقه‏هایش، تربد مجوف و قاریقون از هرکدام 5 گرم، برنگ کابلى و گل ارمنى از هرکدام 10 گرم، همه را نرم بسایید و با 10 عدد مغز گردوى کوبیده شده مخلوط کنید. بعد به سه قسمت مساوى تقسیم کنید و هر صبح ناشتا یک قسمت از آن را با دوغ بخورید. 
* هر روز 5 گرم، گل زوفا و 10 گرم، ریشه‏ى درخت توت نیمکوب شده را بجوشانید و آب آن را بنوشید. 
* هشت الى ده روز صبح‏ها ناشتا هویج را ریز رنده کنید و به جاى صبحانه بخورید. 
* هر روز 50 گرم ریشه‏ى درخت شاه‏توت را نیمکوب کنید و با 20 گرم برگ خشک‏شده‏ى درخت هلو یا 15 عدد برگ تازه‏ى آن، بجوشانید و آب آن را صبح بنوشید. 
* هر روز 50 گرم برنگ کابلى را نرم بسایید و با آب دوغ و گل سرخ ساییده شده مخلوط کنید و قبل از صبحانه میل فرمایید. 
* به مدت 18 ساعت هیچ‏چیزى میل نکنید، بعد 2 کیلو اسفناج را بپزید و نمک بپاشید و بخورید. 
* هر صبح و شب هر مرتبه 25 گرم تخم خرفه را بجوشانید و آب و دانه‏ها را باهم بخورید. 
* کپسول 500 خالى را پر از انقوزه کنید و هر صبح و ظهر و شب 1 عدد میل کنید. 
* بیست گرم مغز تخم کدوى سفید را نرم بکوبید بعد با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و خوب هم بزنید و میل کنید. 
* یک سیر بزرگ را پوست کنده و رنده کنید بعد در شیر بجوشانید و آن را صبح ناشتا بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگرى نخورید و آن‏قدر این کار را تکرار کنید تا به کلى تمام کرم دفع شود. 
* شصت گرم روغن گردو را در سالاد سیب‏زمینى بریزید و به جاى شام شب بخورید و این کار را چند شب ادامه دهید. براى خارج شدن کرم در حمام یا مکانى خیلى گرم بروید و در تشت آب ولرم بنشینید تا کرم خارج گردد. به او اصلا دست نزنید تا تماما خارج شود. قبل از نشستن در تشت دو لیوان آب شلغم بخورید. 
* شصت گرم پوست ریشه‏ى انار را بکوبید و در 75 گرم آب، 6 ساعت بخیسانید، و بعد بجوشانید تا حجم آن به نیم لیتر برسد. آب صاف‏کرده‏ى آن را سه قسمت کنید و هر قسمت را به فاصله یک ساعت و نیم میل کنید. پس از تمام شدن آن 2 ساعت صبر کنید و بعد یک مسهل بخورید و منتظر دفع کرم کدو بشوید. 
* هر روز گل حلوا را بجوشانید و آب آن را بخورید 
* هر روز ریشه‏ى درخت توت را با برگ شفت‏آلو مساوى بجوشانید و آب آن را بنوشید. 
* تخم نیلوفر، تربد سفید، قسط تلخ، افسنطین، شهم حنضل و سعد کوفى از هرکدام 1 مثقال، قنبلیله و برنگ کابلى از هرکدام 2 مثقال، نخود مصرى یا نخود معمولى 5 مثقال، همه را بسیار نرم بکوبید بعد با یک استکان عسل مخلوط کنید و 5 شب موقع خواب آنها را بخورید. 
* پانزده روز صبح ناشتا هر روز یک قاشق سوپ‏خورى روغن فندق را بخورید. 
* پنجاه گرم مغز تخمه کدوى کوبیده را با 30 گرم روغن مایع کرچک و 40 گرم عسل مخلوط و در یک لیوان شیر حل کنید. صبح ناشتا بخورید و تا وقتى که سر کرم هنوز از جاى خود حرکت نکرده است این کار را تکرار کنید. 
کرم کدوى اطفال‏ 
براى رفع کرم کدوى اطفال 10 تا 20 گرم پوست ریشه‏ى انار را بسایید و در 75 گرم آب، 6 ساعت بخیسانید بعد بجوشانید تا حجم آن نیم لیتر شود. آب صاف‏کرده‏ى آن را سه قسمت کنید و هر 5/ 1 ساعت یک قسمت آن را به او بخورانید. 2 ساعت پس از تمام شدن آنها یک مسهل به او بدهید و منتظر آمدن کرم کدو بمانید. [1] 
چند نکته مهم: 
 -1 بهترین زمان مصرف داروهای ضدّانگل، در وقت خالی بودن شکم است. 
-2  اکثر داروهایی که مزّه تلخی دارند(به ویژه اگر طبع گرمی داشته باشند)، خاصّیت ضدّ انگلی هم دارند. 
 -3 اگر در کنار استفاده از داروهای ضدّ انگل، داروهای مسهل هم به بیمار داده شود اثر درمان بسیار زیاد خواهد شد. 
 -4 بسیاری از داروهای ضدّ انگل، می توانند اثرات نا مطلوبی روی جنین داشته باشند. لذا مادران باردار باید حتما با مشورت پزشک باتحربه نسبت به استفاده از این داروها اقدام کنند. 
-5  درمان انگل باید تا مدّتی پس از رفع علایم بالینی ادامه پیدا کند تا تخم های انگل موجود در دستگاه گوارش نیز نابود و دفع شوند. به نظر می رسد سه هفته، زمان مناسبی برای اکثر انگل هاست. 
-6  چنان که گفته شد، ملاک کفایت درمان رفع علائم بالینی است و نه دیدن انگل دفع شده در مدفوع. 
-7  بهتر است که درمان انگل در هر خانواده به صورت دسته جمعی انجام شود و کسانی نیز که فاقد علامت هستند، مدّتی از داروهای ضدّ انگل استفاده کنند. -8 به جهت تلخ بودن بسیاری از داروهای ضدّ انگل، استفاده از آسیاب شده آنها در کپسول هم می تواند مدّ نظر مصرف کنندگان باشد. 
 -9 عرقیات این داروها اگرچه اثر داروی خشک را ندارند امّا در صورت ضرورت قابل استفاده اند. 
   نکات بهداشتی که در کم شدن میزان ابتلا به انگل ها موثّرند: 
-1   پرهیز از مصرف غذاهای بلغم زا و رطوبتی به ویژه در طول دوره درمان. 
-2  رعایت بهداشت فردی ازجمله شستشوی دست ها به ویژه پس از استفاده از توالت. 
-3  عدم استفاده از غذاهای خارج از خانه. 
 - 4ضدّ عفونی کردن مناسب سبزی ها: یشنهاد ما این است که سرکه انگور خانگی را با هفت برابر آب رقیق کرده به عنوان محلول ضدّ عفونی استفاده کنید. 
 -5 استفاده‌ از آب ‌آشامیدنی‌ سالم‌ و بهداشتی. 
برخی از درمان های انگل 
از ابن عباس از نبى اکرم (ص): خرما را ناشتا بخورید که کرم (انگل‏) را مى‏کشد. [2] 
امام صادق «ع» فرمود: بر شما باد به سرکه انگور که هر انگلى را در درون بدن مى‏کشد. [3] 
آویشن به علت وجود تیمول که در آن است یک ضد عفونى و ضد انگل‏ قوى است و انواع کرم‏هاى روده از قبیل تریکوسفال آنکیلوستوم و اکسیور (کرمک) را مى‏کشد و علاوه بر کشتن کرم‏ها، تخم کرم را نیز از بین مى‏برد. [4] 
تخم رازیانه ضد اسپاسم، معطّر، ضدّ نفخ، و گاز دستگاه گوارش است. روغن دانه‏ى آن ضد انگل‏ مى‏باشد. [5] 
سیب به علت دارا بودن فلورتین، ضد میکروب، انگل‏ و ویروس‏ها است. [6] 
قارچ خوراکى یکى از داروهاى ضد انگل‏ بسیار مؤثرى مى‏باشد. براى این منظور قارچ را بو داده صبح ناشتا میل نمایند. [7] 
اسانس مورد به رنگ زرد است و شامل دى‏پانتن و میرتنول است. مصرف گیاه «مورد» به عنوان ضد عفونى کننده و ضد انگل‏، مقوى معده، قابض و موثر در بیماریهاى دستگاه تنفس و ادرار استفاده مى‏شود. [8] 
جوشانده برگ توتون براى کشتن جانور و انگل‏ مفید است. [9] 
سرخس نر که انشعابات هوایى آن بسیار قوى است از زمانهاى قدیم این نوع سرخس را در مورد انگل‏هاى روده‏اى به کار برده‏اند، در جلوگیرى از خونریزى و التیام زخمها و سقط جنین پایه و اساس دارد، خاصیت انگل‏ زدایى. [10] 
سیر در اروپا سیر به طور سنتى به‏عنوان یک داروى ضد انگل‏ مصرف مى‏شود.[11] 
سیسبان درخت کوچکى است، خیلى سریع الرشد و این گیاه در اندونزى به عنوان گیاه دارویى کاشته مى‏شود. در اندونزى گرد برگهاى خشک شده گیاه را با کمى آب مخلوط کرده به عنوان ضد کرم و انگل‏ به بچه‏ها مى‏دهند. [12] 
شال پستانه‏: در هند از برگهاى گیاه به‏عنوان یک کرم کش مؤثّر استفاده مى‏شود ... میوه آن از جهتى سمّى است. ولى در عین حال به‏عنوان آرام‏بخش، ضد انگل‏، تب‏بر و مدرّ مصرف مى‏شود. [13] 
شجرة الحیاة(سرو): اسانس برگهاى سرو خاصیت کرم کشى دارد و در هند از میوه و خرده چوب آن به‏عنوان قابض و همچنین براى دفع انگل‏ مى‏خورند. [14] 
در چین از گیاه خارخسک به‏عنوان قابض، .... و ضد جانور انگل‏ شکم (رید)، تونیک (ابرت) و بند آورنده خونریزى استفاده مى‏شود (پتلو). [15] 
از شیح براى نابود کردن کرم شکم استفاده مى‏شود و بر ضد انگل‏ آسکارید لومبرى‏کوئید مؤثر است.[16] 
طرخون : برگها و سرشاخه‏هاى آن معطّر، اشتها آور و مقوّى معده و محرّک و کمى ضد انگل‏ است. [17] 
عروسک پس پرده‏: در کُتب طبّ سنّتى و در بازار دارویى با نام‏هاى عروسک پس پرده و معرّب آن جوز المزح و حب اللهو و به زبان چینى «گیاه فانوس» نامیده مى‏شود. در هندوستان از گیاه به‏عنوان مدرّ و ضدّ انگل‏ معده و روده مصرف مى‏شود. [18] 
علف خرگوش‏: از ریشه آن به‏عنوان ضد انگل‏ و کرم استفاده مى‏شود. از نظر طبیعت نیز علف خرگوش خیلى گرم و خشک است.[19] 
زنیان: به اسامى نانخواه، کمون ملوکى، انیسون برى‏،  ضد عفونى کننده بسیار قوى، ضد انگل‏ مخصوصاً انگل‏ (انکیلوستوم) است. [20] 
مرزه :  مفید براى ناراحتى دهان، گلو و ریه، ضد انگل‏ (کرم کدو)، تقویت کودکان ضعیف.[21] 
آنانانس: آب آن را میل کنید. ضدّ انگل‏ است، خون‏ساز است و خون را صاف مى‏کند. [22] 
مغز هسته آلوچه براى دفع انواع انگل‏ و کشتن کرم مصرف مى‏شود. [23] 
انغوزه: آن را بکوبید و هر یک نخود از آن را در یک کپسول خالى بریزید و هر صبح و ظهر و شب هربار یک کپسول بخورید. ورم کلیه، سیاه‏سرفه، تنگى نفس را درمان مى‏کند، ضدّ هیسترى و ضدّ انگل است‏. [24] 
پوست ریشه درخت انار: 120 گرم از آن را در یک لیتر آب بیست و چهار ساعت بخیسانید. بعد ده دقیقه در همان آب بجوشانید، سپس آب آن را صاف‏کرده و هر روز سه فنجان آن را به فاصله هر نیم ساعت بنوشید. ضد انگل‏ است و براى دفع کرم کدو مفید مى‏باشد. [25] 
مغز هسته انبه‏:  آن را بو بدهید و نرم کنید و بخورید. ضد انگل‏ و قابض است و اسهالهاى سخت را به کلى درمان مى‏کند. [26] 
دانه اسفند:  هر شب موقع خواب یک قاشق چایخورى از آن را در دهان بریزید و بدون آن که دندان روى آن گذاشته شود با آب گرم میل کنید. ضد انگل‏ و خواب‏آور است. [27] 
شیرابه انجیر چسب‏: خواص درمانى: آن را بخورید. ضد انگل‏ و مقوى و تونیک است، براى تحلیل ورم‏ها و قطع جریان چرک از بواسیر نافع مى‏باشد. [28] 
گل استوخدوس‏: پنج گرم از نوع هندى آن را دم کنید و آب صاف‏کرده آن را بنوشید. ، ضد انگل‏، ضد نفخ و ضد قولنج است . [29]  ‏ 
میوه بادنجان‏:خوردن قارچهاى سمى است را برطرف مى‏سازد، خام آن ضد انگل‏ است. [30] 
ریشه بالنگ‏: آب جوشانده آن را بنوشید ضد انگل‏ است، یبوست را برطرف مى‏سازد. [31] 
روغن بادیان‏: آن را بخورید. کرم‏ کش و ضد انگل‏ است. [32] 
دانه بادیان ختایى‏: مقدارى از آن را تفت داده بخورید. مدرّ و مقوى معده و محرک و ضد رماتیسم و ضد انگل‏ است‏. [33] 
دانه باقلاى سنت‏اینیاس‏: اگر مقدار کمى از آن و با نظر پزشک یا متخصص تجربى استفاده شود تونیک و مقوى، محلل، معرق و قاعده‏آور، و ضد سم و ضد انگل‏ است‏. [34] 
برگ درخت بادام‏: اگر برگهاى تازه آن را بخورید مسهل است و ضد انگل‏ معده مى‏باشد . [35] 
ریشه بوصیر: هر روز پنج گرم از سائیده‏شده آن را با آب بخورید. سینه را نرم مى‏کند، قابض است، ضد انگل‏ است، براى جلوگیرى از رطوبت‏ها نافع مى‏باشد. [36] 
گیاه بولاغ‏اوتى‏: ترشح ادرار را زیاد مى‏کند و قاعده‏آور است، براى خورد کردن سنگ کلیه خیلى مؤثر است، ... و تب‏بر و ضد انگل‏ است‏ . [37] 
پوست درخت توسکا قشلاقى‏: چهل گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید و صبح و ظهر و شب هربار یک فنجان از آب صاف‏کرده آن را بنوشید. قابض و مقوى و ضد تب و ضد انگل‏ است‏.[38] 
برگ ترخون‏: آن را بخورید، ضد انگل‏ و ضد اسکوربوت است‏. [39] 
برگ حب الملوک‏: آب جوشانده آن را بنوشید. ضد انگل‏ است. [40] 
تخم خربزه‏:  براى خارج کردن انگل‏ معده نافع است. [41] 
دانه خردل سفید: آن را با پونه بکوبید و همراه با شراب بخورید. اختناق رحم را درمان مى‏کند و براى اخراج انگل‏ معده نافع است‏ . [42] 
خیری:  آب جوشانده آن را بنوشید. مدرّ و قابض و ملیّن و ضد انگل‏ است‏. [43] 
رازک: سى گرم گل آن را در یک لیتر آب جوش ده دقیقه دم کنید و آب آن را صاف نموده بنوشید. اشتهاآور است، معده را تقویت مى‏کند، گوارش را آسان مى‏سازد، خون را صاف مى‏کند، براى دفع انگل‏ مصرف مى‏شود. [44] 
تخم رتم‏: اگر هفت عدد از آن روزانه خورده شود و خوردن آن سه روز پى‏درپى ادامه یابد، مسهل است و مانع بروز دمل مى‏شود. ضد انگل‏ مى‏باشد.  [45] 
ساقه ریواس‏: آن را بخورید. خنک و ملیّن و ملطّف است، قاطع قى صفراوى است، عطش را تسکین مى‏دهد، ضدّ انگل‏ است. [46] 
کپسول ضد یبوست و انگل‏:  سنا- گل سرخ- شحم الحنظل- پوست هلیله زرد- هلیله سیاه- آنغوزه و انزروت‏ - داروها پودر کنید و در کپسولهاى 500 میلى گرمى پر کنید و بزرگسالان تا روزى 6 تا 9 عدد میل کنند و خردسالان به اندازه‏اى که اسهال ملایمى داشته باشند. [47] 
یک فرمول پیشنهادی برای دفع انواع انگل ها 
شما می توانید داروهای اسفند، برنگ کابلی، زنیان، آنغوزه، سگبینج و سیاهدانه را با مقدار مساوی مخلوط و آسیاب کرده به صورت کپسول در اختیار بیماران قرار  دهید که تقریبا در تمام موارد، پاسخ درمانی خوبی را به دنبال دارد. در صورت تمایل و امکان، این فرمول را امتحان کنید. علاوه بر اثر ضدّ اگلی، این دارو، اشتها آوری بسیار قوی به ویژه در مورد کودکان است. این دارو را بزرگسالان شبی یک کپسول بزرگ و کودکان شبی یک کپسول کوچک تا سه هفته مصرف کنند. 
  
نکته 1:  اکثر داروهای فوق به تنهایی هم انگل کش های خوبی هستند و لذا اگر همه آنها را پیدا نکردید با یک یا چند عدد از آنها هم می توانید دارو را آماده کنید. 
  
نکته 2:  کپسول خالی از طریق بسیاری از عطّاری ها قابل تهیه است با این حال اگر نتوانستید کپسول خالی پیدا کنید، دارو را پس از آسیاب کردن با کمی عسل، مخلوط و به صورت خمیری سفت درآورده قرص های کوچکی از آن بسازید و در ظرفی داخل یخچال نگهداری و از آنها استفاده کنید. 
یک راه حلّ مناسب دیگر 
  
  1 - به جای نهار، یک سوپ پر از آلو و قره قروت و تخم شنبلیله میل کنید.(البته انتظار خوشمزه بودن از آن نداشته باشید!) 
 2-  به جای شام، دو قاشق غذاخوری  سر صاف گل سرخ(محمّدی) پودر شده را در یک کاسه دوغ ترش ریخته، در آن نان خرد کرده میل کنید. 
  
این کار باعث می شود که بعد از چند ساعت، دچار دل پیچه و اسهال شوید. این حالت را تحمل کنید چون علاوه بر دفع انگل ها، معده را هم دبّاغی می کند. بهتر است تا دو سه هفته و هرهفته یک بار، این درمان را تکرار کنید. اگر با این کار دچار اسهال نشدید، میزان گل سرخ را افزایش دهید. 
موارد درمانی دیگر: ریشه زنجبیل هندی، پوست و میوه زیتون تلخ، ریشه سرخس عقابی، روغن میوه سریش، جوشانده پوست ریشه درخت سیب، دانه سیها، شاهتره، شاهدانه، شاهسفرم، پوست شاخه های شب خسب، برگ شوید، درختچه صندل سفید، گیاه و ریشه فرفیون، برگ و پوست درخت و میوه فندق تلخ، دانه فلفل سفید، برگ فلفل آبی، گرد قنبیل، کاکنج، برگ و پوست کاتالپا، گل کلم، ریشه کبر، روغن تخم کدو، گزنه، پوست گنه گنه، لوبیا چشم بلبلی، ریشه درخت موز، میخک، پوست درخت و برگ نادرک، بهارنارنج، نخود، برگ و میوه یاس زرد، یاسمن، عرق کاسنی، افتیمون، حنظل، نیلوفر کرمانشاهی، دارچین، اشنان، برنجاسف، صمغ درخت کافور، نمک و سرکه، تنقیه آب نمک، و... 

[1] - دائرة المعارف گیاه درمانى ایران، ص: 456 
[2] - مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏1، ص: 322 
[3] - آئین تندرستى، ص: 228/ مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏1، ص: 362 
[4] - مجموعه آثار دکتر سید جلال مصطفوى کاشانى، ج‏2،  ص265 
[5] - همیشه لاغر و سلامت باشید، ص: 160 
[6] - همیشه لاغر و سلامت باشید، ص: 193 
[7] - همیشه لاغر و سلامت باشید، ص: 205 

باقی منابع از کتب دائرة المعارف طب اسلامی و اسرار گیاهان دارویی بود که برنامه اجازه کپی آن را نداد




  • paper | ماه دامین | صحاب