سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 94/7/25 | 8:0 صبح | نویسنده : هاشم مالکی

درمان قطعی یبوست در10 روز

* آیا از یبوست شدیـد و چسبندگـی روده رنج می برید ؟

 * آیا از مراجعه به پزشک و عطاری ها خسته شده اید ؟

 * آیـابدنتـان دیگـردرمقابـل مسهل هـا جواب نمی دهـد؟

* دیگر شما مشکل یبوست نخواهید داشت .

ادامه مطلب را بخوانید


دستورالعمل عمومی درمان یبوست

      مصرف 21 عدد زیتون ترش در روز تا 10 روز

      صبح ، روغن زیتون تسویه نشده را با آب پرتقال مصرف نمائید .

      روزانه تعداد 21 عدد انجیر را بخیسانید و مصرف کنید که 7 عدد آن را صبح قبل از  صبحانه ناشتا استفاده نمائید .

      صبح و عصر آب تمر هندی  را میل کنید .

      روزی دو وعده عسل را با گلاب استفاده نمائید .

      همراه غذا کلم قرمز استفاده نمائید .

     روزانه 4- 5  عدد پرتقال (بغیر  از تامسون) مصرف نمائید .

      مصرف روزانه 2 نوبت شربت خاکشیر حتماً در برنامه خود قرار دهید

     دریبوستهای درازمدت به هیچ وجه از مسهل ها(سنا و گل سرخ – سیلاکس – کرچک ) استفاده ننمائید.

      عدم مصرف بستنی ، مرغ و گوشت قرمز – لبنیات – سوپ – آش – نان سفید – سیب زمینی

  تغییر الگوی تغذیه :

     ·  تابهبودی کامل یبوست از خوردن نهار پرهیز کنید پیشنهاد می شود روزه بگیرید .

    · جهت مصرف آب ، برنامه ریزی داشته باشید که صرف یک ساعت مشخص این کار انجام شود. قابل ذکر است که آب تسویه و آب معدنی درون بطری به علت مواد موجود و سنگینی مولکولهایش تاثیری آنچنان در یبوست ندارد برای تاثیر 100% در بهبودی یبوست که میت وان گفت اگر از آبهای چشمه و طبیعی و یا یونیزه و قلیائی استفاده شود یبوست شما بطور کلی از بین خواهد رفت .

    یک ساعت قبل از غذا و یک ساعت بعد از غذا آب مصرف نکنید .

     مصرف میوه جات فراموش نشود ولی همزمان از چند میوه استفاده نکنید

    موقع سرو غذا به هیچ وجه تلویزیون نگاه نکنید و صحبت نکنید .

    برای بهبودی یبوست خود اعصابتان را کنترل نمائید چون کوچکترین استرس ها ، عصبانیت ها و پرخاشگری باعث ایجاد پیچیده ترین واکنش ها در بدن و روده شما خواهد شد .

    غذا را خوب بجوید و از مصرف فست فودها و غذاهای آماده ، پرهیز نمائید

     بلغمی ها از گوجه استفاده نکنند و پرتقال را با خرما ، شیر را با عسل  ، ماست را با پونه و پنیر را با گردو مصرف کنند .

    پس از صرف غذا به مدت 10 دقیقه دراز بکشید و به هیچ چیز فکر نکنید و دستهای خود را به ترتیب زیر سر قرار دهید و هر 1 دقیقه عوض کنید.

     روزانه دور شکم و در امتداد روده خود را با روغن زیتون چرب نمائید و با یک پارچه گرم نگه دارید (گرمای پارچه کم باشد )

     از فشار آوردن به شکم و روده و گرم نمودن آن پرهیز کنید .

     روزانه 20 الی 30 دقیقه نرمش در برنامه خود قراردهید .

     آب ماست – خرما و شکر یا عسل با ماست – خاکشیر – خربزه – انجیر ملین های خوبی هستند. یبوست به معنی خشکی است. در پزشکی به دفع مدفوع سفت و خشک به فاصله طولانی تر از 48 ساعت می گویند. البته یک دفع خوب باید پیش از 30 ساعت صورت گیرد.

 یبوست یا احتباس مزاج یا خشکی مزاج یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارشی است به گونه ای که سی درصد از مردم جهان با این بیماری دست به گریبان اند.

 در یبوست به دلیل توقف طولانی مواد در روده ها، شکم به محل رشد میکروب تبدیل می گردد، سموم به جای دفع شدن دوباره به داخل خون جذب می شود و بسیاری از ناراحتی های جسمی و روحی را پیش می آورد. یبوست یکی از زمینه های بروز سرطان در دستگاه هاضمه است.

 در قدیم نیز می گفتند یبوست ام الامراض مادر بیماری ها است و پیش از درمان هر مرضی ابتدا به درمان یبوست می پرداختند.

 یبوست خود می تواند بر اثر افسردگی و دپرس شدن، کم کاری کیسه صفرا، مسموم شدن، کرم کدو و یا نقرس پدید آمده باشد پس باید به رفع علت اصلی و درمان آن همت گماشت.

 کسالت، خواب آلودگی، بی حوصلگی، خشکی پوست، بد خوابی، باردار شدن زبان، اختلال در هضم، گردش خون، تنفس و روده ها، عدم رضایت بعد از عمل دفع، اشتغال فکری به عمل دفع، وسواس فکری، کولیت یا ورم روده آپاندیس مزمن، سردرد، چشم درد، نفخ، سلولیت، ورم پستان، ورم لوزالمعده، خستگی، ضعف اعمال طبیعی بدن، ضعف قوای روحی و فکری، پیوره، سوء هضم، بوی بد دهان، طپش قلب، انحراف ستون فقرات، تلخی دهان، بی حوصلگی، از میان رفتن اشتها، دل درد، ترس از غذا خوردن و عدم احساس لذت از غذا خوردن از جمله مواردی است که یبوست پیش می آورد.

سفتی و خشکی مدفوع بر اثر یبوست موجب بواسیر و شقاق نیز خواهد شد و هضم غذا را کند می کند.

 یبوست روده را بزرگ می کند و افتادگی روده، قولنج می آورد.

 یبوست دردهای مفاصل، پروستات و تپش قلب را تشدید می کند.

 نشانه یبوست، خشک شدن بدن، تشنگی و نیاز شدید به آب و مایعات، باد کردن شکم، کسلی، بی حوصلگی و بی حالی، ترک خوردن لب، باردار شدن زبان، عرق کردن زیاد، بوی بد دهان، خواب آلودگی بی موقع، بی اشتهایی، ناراحتی از به مشام رسیدن بوی غذا و پختنی به ویژه بوی نان و شیرینی است.

 شراب خواران و معتادان همواره به یبوست دچار می شوند. یبوست در کارمندان، هنرمندان و نویسندگان به صورت گسترده دیده می شود. چرا که این افراد کم تر به خود توجه می کنند، یک جا می نشینند، هوای آزاد تنفس نمی کنند، منظم غذا نمی خورند، تحرک ندارند و به نوعی استرس کار دارند. دلشوره، فشارهای روانی، استرس و مشغولیت های عصبی باعث کند شدن حرکات دودی شکل روده و تنبلی آن و در نتیجه یبوست می شود.

دلایل یبوست: رژیم غذایی غلط، استفاده نکردن از مایعات، تنبلی کبد، ورزش نکردن، اختلال در هضم، عمل نا منظم کیسه صفرا، کاهش صفرا، کم کاری غده تیرویید، ورم کولون، ورم مزمن مخاط کولون ها، تغییر شکل و یا وسیع شدن بی اندازه کولون، زیاده روی در مسهل ها و تنقیه و کارکن ها و تنبلی روده ها از دلایل اصلی یبوست است. تنبلی روده ها گاه بر اثر این است که افراد هنگام نیاز به قضای حاجت به دست شویی نمی روند.

 تغییر محیط نیز باعث یبوست است بنابراین کسانی که به مسافرت می روند باید دلیل اصلی یبوست خود را شناسایی و با آن مبارزه کنند.

 بعضی از افرادی که دچار یبوست می شوند از خوردن غذا پرهیز می کنند و همین برنامه غذایی نامنظم کار را دشوارتر می کند.

 کسانی که یبوست دارند باید از مصرف برنج، نان های فانتزی، بیسکویت، ماکارونی، خردل، پسته، قهوه، خامه، سیب زمینی، نخود، نوشابه الکلی و گازدار، سوسیس، کالباس، ژامبون، تخم مرغ، گردو، خرمالو، ادویه، سنجد، سیر، خرما، شیرینی، کرم شکلات، لوبیا، باقلا، کنسرو و غذای مانده و گوشت قرمز بپرهیزند.

خوردن داروهایی که آلومینیوم هیدروکساید، آنتی اسید، کودویین و کربنات کلسیم دارند یبوست را شدت می بخشد.

 خوردن چای سنگین، یبوست را تشدید می کند.

 درست است که دود می تواند محتویات روده افراد سالم را خالی کند ولی مصرف دود برای افرادی که یبوست دارند تنها باعث به هم ریختن دستگاه گوارششان می شود پس از سیگار و قلیان دوری کنید.

برای این که هیچ گاه دچار یبوست نشوید این مواد را مصرف کنید:

 روغن زیتون بعد از هر غذا، گلابی، ازگیل، پرتقال، انجیر، انگور، هلو، پرتقال، کیوی، ترنجبین، شیر، همه سبزیجات به صورت پخته به ویژه کرفس، هویج رنده شده، خیار، جعفری، تره، گشنیز و کاهو. کسی که چنین رژیم غذایی داشته باشد هیچ گاه به یبوست دچار نمی شود.

 آب زیاد بخورید به خصوص یک لیوان آب سرد ناشتا پیش از خواب مفید است.

 سالاد را بدون ترشی و بدون کرم میل کنید.

 تغذیه مناسب و به موقع و منظم، آرام خوردن و خوب جویدن غذا، نیز فراموش نشود.

 ورزش کنید به خصوص بسکتبال، اسکی، شنا، تنیس و ژیمناستیک موثر است. اگر اهل ورزش نیستید دست کم تحرک داشته باشید و در هواس آزاد نفس بکشید.

 نسخه ای گیاهی برای در یبوست خفیف: سه قاشق خاکشیر و دو قاشق شکر با یک لیوان آب گرم را مخلوط کنید و یک لیوان پس از صبحانه و یک لیوان پیش از خواب میل بفرمایید. شکم را ماساژ بدهید.

 توجه داشته باشید که خاکشیر هم برای اسهال مفید است و هم برای یبوست و موز هم اسهال را تشدید می کند و هم یبوست را.

 روزانه ده عدد آلوی خیس خورده که 48 ساعت در آب سرد مانده باشد میل کنید.

 گلاب، بهترین ملین است و پس از آن می توان از روغن کرچک، عرق کرفس و دوغ و نمک گل سرخ نیز نام برد.

 پزشکان برای یبوست شدید قرص سی لاکس را پیشنهاد می کنند. در این قرص گشنیز هم هست تا بوی مدفوع را بکاهد. اما دو قاشق غذاخوری برگ سنا همراه با دو قاشق غذاخوری گل سرخ در یک لیوان آب بصورت دم کرده بعد از صبحانه نیز همان اثر قرص را دارد. ضمنا سنا به صورت شیمیایی در داروخانه ها نیز موجود است که به قول دکترها برای دفع آنی کلون مفید است. پس از مصرف مسهل به هیچ وجه نخوابید.

 توجه داشته باشید که مسهل ها اعم از طبیعی و شیمیایی، دستگاه گوارش را خراب می کند و باعث اسپاسم می شود. کارکن ها و مسهل ها همانند این است که به اسب خسته شلاق بزنند برای مدت کوتاهی یبوست رفع می شود و بار دیگر به صورت شدیدتر به سراغ آدمی می آید.

 پزشکان قدیم در موارد یبوست طولانی مدت، ابتدا بیمار را تنقیه می کردند. توجه داشته باشیم که تنقیه زیاد نیز یبوست را تشدید می کند.

 بعضی از پزشکان در یبوست طولانی مدت به هیپنوتیزم نیز روی می آورند. به خصوص اگر کسی را در کودکی از رفتن دستشویی منع کرده باشند این روش سودمند است.

 اگر به رنگ درمانی عقیده دارید بدانید که رنگ آبی یبوست می آورد و نگاه کردن به رنگ قرمز و نارنجی یبوست را رفع می کند.

 حمام آفتاب و نور خورشید نیز خود به خود یبوست را برطرف می کند.

 اگر به ماساژ درمانی معتقد هستید روزی سه بار هر بار پنج دقیقه وسط چانه را با انگشت شست ماساژ بدهید.

 یبوست در کودکی و نوزادی زیاد دیده می شود در این مورد نباید از حمام گرم استفاده کرد. شاد کردن اتاق نوزاد و بهره گیری از رنگ های زرد و قرمز در اتاق نوزاد بسیار موثر می افتد.

 

یبوست در بارداری جای نگرانی ندارد و بسیار طبیعی است خوردن آب زیاد آن را رفع می کند.

منبع: http://daroo.persianblog.ir




  • paper | ماه دامین | صحاب