سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 94/7/15 | 8:0 صبح | نویسنده : هاشم مالکی

 

درمان زود انزالی در طب سنتی

زود انزالی چیست؟ حد مجاز یا معمول انزال منی چیست؟  علل و...

اگر ارگاسم یا اوج لذت شهوانی به گونه ای باشد که مرد احساس لذت نکند،(کمتر از 5-10 دقیقه) به زود انزالی باید شک کرد، بعضی از مردها که کارشان به یک دقیقه هم نمی رسد، زود انزالی شدید دارند.

استفاده از داروهای شیمیائی و اسپری ها توصیه نمی شود، باید برای درمان این بیماری به روش اساسی روی آورد، که در متن زیر در دو زبان فارسی و عربی برای محققین مطلب وجود دارد.

خواندن متن زیر به شما کمک می کند که در انتخاب راه درمان دقت بیشتری نمائید و زودتر به نتیجه برسید. در ادامه به علل و درمان این بیماری اشاره می شود.


کیفیت نزدیکى‏

«ابتدا بهداشت نزدیکى باید کاملا رعایت شود. دستگاه تناسلى در جایى قرار گرفته که امکان رشد میکروب‏ها در آنجا نسبت به جاهاى دیگر بیشتر است. ازاله موهاى زائد همواره باید مد نظر باشد تا زمینه رشد و زیست میکروب‏ها از میان برود، یکى از بهترین و موثرترین راه ازاله موهاى زائد استفاده از داروى نظافت که ترکیبى از آهک و زرنیخ است مى‏باشد. داروى نظافت علاوه بر آن از بیمارى‏هایى مانند کیست تخمدان و عفونت رحم و زگیل و بواسیر و بدبویى آن پیشگیرى مى‏کند. داروى نظافت اخلاط سوداوى و بلغمى را از اعضاء رئیسه بدن دور ساخته و باعث ایجاد نشاط و دورى از غم و غصه مى‏شود و جوشها و بثورات جلدى را با کشیدن آلودگى‏ها بسمت پایین کاهش مى‏دهد.

قبل و بعد از نزدیکى باید موضع تناسلى با آب و یا با آب و شوینده‏هایى مانند صابون یا سدر شستشو گردد تا از ورود میکروب به داخل رحم جلوگیرى شود.

باید حتى المقدور از جماع خشک خوددارى گردد. هنگامى باید دخول صورت پذیرد که مجراى مهبل با ترشحات داخلى آماده شده باشد، در غیر این صورت مجراى رحم زخم‏هاى ریز متعدد برداشته و به تدریج عفونى شده و راه براى ایجاد بیمارى‏ها هموار مى‏سازد. از آن گذشته جماع خشک باعث از میان رفتن سلول‏هاى حساس دهانه رحم شده و به تدریج احساس و لذت جماع را براى زن کاهش مى‏دهد و این خود مى‏تواند مبدأ بیمارى‏هاى مختلف روحى و جسمى شود. مرد و زن باید به ارضاى جنسى همدیگر بیاندیشند نه آنکه هریک تنها به نیاز خود بپردازد. مرد باید با حرکات جنبى باصطلاح عشق‏بازى همسر خویش را آماده نزدیکى نماید تا همه اعضاى بدن متوجه دستگاه تناسلى شده و خون سالم و فعال را به سمت آن گسیل دارند و در این تماس جنسى از طریق دستگاه تناسلى شرکت نمایند. این کار باعث جلوگیرى از ضعف جنسى و پیشگیرى از برخى بیمارى‏ها از جمله بیمارى زود انزالى‏ مى‏شود. آخرین مرحله تماس جنسى دخول است که برخى نسبت به آن کاملا بى‏توجه هستند. براى بچه‏دار شدن پس از انزال، زن از جاى خود برنخیزد و به پشت خوابیده و تا چند دقیقه پاها را در سینه جمع کرده و بى‏حرکت باقى بماند تا منى به سهولت با تخمک تزویج گردد.

هرگز نباید مرد و زن با بدن آلوده و عرق کرده به تماس جنسى بپردازند.

محل نزدیکى باید جایى باشد که هیچیک از طرفین کمترین ناراحتى و تنفر از آن محیط نداشته باشند. لباس‏ها و پرده‏هاى اطاق خواب زن و شوهر باید از لحاظ رنگ مطابق سلیقه طرفین باشد. رنگ لباس و رنگ لباس زیر باید آن‏چنان باشد که طرفین به آن رنگ‏ها علاقمند مى‏باشند و این دقت را باید در رنگ تختخواب و غیرو نیز رعایت نمود و نباید آن را دست‏کم گرفت.

پوشیدن رنگ سیاه و رنگهاى تیره تاثیر منفى بر اشتیاق جنسى مى‏گذارد رنگ‏هاى روشن و شاد تاثیر مناسبى خواهند داشت. منظور از درج این مطالب تجمل‏گرایى و لوکس‏گرایى نیست، بلکه رعایت این موارد با ارزان‏ترین شرایط ممکن است.» 

حُقنه‏

«این کار علاوه بر علاج شب‏ادرارى کودکان، زود انزالى‏ هنگام مقاربت را در بزرگسالان کاهش مى‏دهد.

سعد کوفى، قرنفل، سیاه‏دانه، جوزبوا، برگ مورد، اسفند، روغن نعناع، روغن سیاه‏دانه، روغن ریحان. داروهاى خشک را مساوى بگیرند و باهم مخلوط و با هاون برقى آسیاب کنند. هربار یک قاشق غذاخورى آن را با 2 لیوان آب بجوشانند تا یک لیوان بماند صاف کنند و از روغن‏ها هرکدام ربع استکان همه را با هم درآمیزند و هر شب یک تا دوبار حقنه کنند.

حقنه و انزال سریع‏

بیمارى زودانزالى که مبتلا به بسیارى از آقایان مى‏باشد و اکثرا از مطرح کردن آن خوددارى مى‏کنند در کشورهاى شرقى بویژه کشورهاى متعهد به مسائل شرعى شیوع فراوان دارد و علت آن شرم بى‏مورد و بى‏جاست و همینطور عادت‏هاى مضر به استمناء در مردان قبل از ازدواج مى‏باشد. علاوه بر داروهاى تناولى و ضماد و روغن‏هاى مالشى و آگاهى علمى از روابط جنسى، حقنه‏درمانى نیز مى‏تواند کمک مؤثرى در علاج این مشکل فردى و اجتماعى باشد.»

اطریفل صغیر

«خواص دارو

مصفّى خون؛ رافع استرخاى معده؛ بر طرف کننده انواع زود انزالى‏.

اجزاى دارو

هلیله سیاه، هلیله زرد، هلیله کابلى، بلیله، آمله (مکد 2 واحد)؛ روغن بادام شیرین یا روغن گاو (1 واحد)؛ عسل کف‏گرفته (30 واحد).

شیوه ساخت دارو

آمله و بلیله و هلیله زرد را از هسته جدا کرده کوبیده از الک مش 100 رد کنند. سپس، با روغن آن قدر چرب کنند تا رنگ آن تغییر نماید. سپس با عسل بسرشند. دارو را در ظرف شیشه‏اى یا لعابى ریخته و مدت 40 روز در گرم‏خانه در دماى 35- 37 درجه نگهدارى کنند تا رنگ آن دوباره تغییر کرده و طعم گس آن به ترشى بگراید.

زمان و مقدار مصرف‏

نیم ساعت پیش از صبحانه، یک قاشق مرباخورى از دارو با آب میل شود.

ملاحظات مصرف‏

مصرف دراز مدت آن براى دفع رطوبت‏هاى جهاز هاضمه و مفاصل، تقویت هضم، لینت مزاج، منع انصباب مواد به اعضا، بر طرف کردن درد مفاصل، و رفع چاقى مفید است».

معجون خَبَث الحدید مرکّب‏

«خواص دارو

رافع کم خونى، زود انزالى‏، اکثار طمث، خونریزى بواسیر، خونریزى‏هاى خارجى و داخلى، برخى اسهال‏ها، ترهّل معده، و شب ادرارى.

اجزاى دارو

هلیله سیاه، هلیله کابلى، هلیله زرد، بلیله، آمله (مکد 3 واحد)؛ سنبل الطیب، اذخر مکى (یا راسن)، سعد کوفى، زنجبیل، فلفل، نانخواه، کندر (مکد 5 واحد)؛ خبث الحدید مدبّر (11 واحد)؛ عسل کف‏گرفته (200 واحد).

شیوه ساخت دارو

ادویه را کوفته از الک مش 100 رد کنند. سپس، با عسل مخلوط کرده در ظرف شیشه‏اى یا لعابى بریزند و حد اقل 10 روز در گرم‏خانه در دماى 35 درجه قرار دهند تا رنگ و طعم تند آن تغییر کند.

زمان و مقدار مصرف‏

یک قاشق چایخورى از دارو، نیم ساعت پیش از صبحانه و شب پیش از خواب با آب یا شیر میل شود.

ملاحظات مصرف‏

- مصرف این دارو موجب سیاه شدن رنگ مدفوع مى‏شود.

- افرادى که ذخیره آهن بدنشان زیاد است نباید مصرف کنند.» 

معجون ماسک البول خسروى‏

«خواص دارو

نافع براى شب‏ادرارى و زود انزالى‏؛ رافع سردى مثانه و مجارى ادرار.

اجزاى دارو

بلوط، برگ مورد، تخم کرفس، خولنجان (مکد 1 واحد)؛ عسل کف‏گرفته (12 واحد).

شیوه ساخت دارو

اجزا را کوبیده از الک مش 100 رد کنند. سپس، با عسل بسرشند. دارو را در ظرف شیشه‏اى یا لعابى ریخته و مدت 10 روز در گرم‏خانه در دماى 35- 37 درجه نگهدارى کنند.

این دارو به دو طریق قابل استفاده است: معجون و کپسول. براى ساخت کپسول از این دارو، باید معجون را خشک کرده از نو ساییده و در کپسول کنند.

زمان و مقدار مصرف‏

قبل از صبحانه و بعد از شام، دو عدد کپسول با آب میل شود.

از معجون نیز به اندازه 1 قاشق چایخورى صبح ناشتا و شب موقع خواب میل شود.

ملاحظات مصرف‏

در صورتى که دارو ایجاد یبوست کند، باید بعد از غذا مصرف شود.

معجون ماسک البول میرعمادى‏

خواص دارو

نافع براى شب‏ادرارى و زود انزالى؛ کاهش دهنده رطوبات مثانه و مجارى ادرار.

اجزاى دارو

سداب خشک، زیره، کندر خوراکى، بسباسه، سیاه‏دانه، سعد، گل سرخ، تخم گشنیز، وج، پوست خشخاش، بلوط، زنجبیل، گل بابونه، تخم شبت (مکد 1 واحد)؛ عسل کف‏گرفته (28 واحد).

شیوه ساخت دارو

اجزا را کوبیده از الک مش 100 رد کنند. سپس، با عسل بسرشند. دارو را در ظرف شیشه‏اى یا لعابى ریخته 40 روز در گرم‏خانه در دماى 35- 37 درجه نگه دارند.

این دارو به دو طریق قابل استفاده است: معجون و کپسول. براى ساخت کپسول از این دارو، باید معجون را خشک کرده از نو ساییده و در کپسول کنند.

زمان و مقدار مصرف‏

قبل از صبحانه و بعد از شام، دو عدد کپسول با آب میل شود.

از معجون نیز به اندازه 1 قاشق چایخورى صبح ناشتا و شب موقع خواب میل شود.

ملاحظات مصرف‏

در صورتى که دارو ایجاد یبوست کند، باید بعد از غذا مصرف شود.» 

منابع عربی برای درمان زود انزالی

فصل فی سرعة الانزال‏

«و هذه العلة إن کانت مولودة فلا برء لها، و إن عرضت فالسبب فیها على الاکثر؛ حرارة مزاج الانثیین او الکلیتین او مزاج البدن، و قد ینزل الانسان سریعاً بسبب؛ رخاوة تنال آلات التناسل بسبب؛ برد و رطوبة و الأول یکون معه المنیّ غلیظاً متیناً قلیلًا و الثانی کثیراً رقیقاً.

العلاج: إن کان من برد و رطوبة، فینفع منه الاطریفل الکبیر، و الدلک و التمریخ بالادهان الحارّة المفتوق فیها المسک و الفربیون.

و إن کان بسبب الحرارة فیبرد المزاج و یمرخ بالادهان المرطبة العطرة، و یتغذى بالاغذیة الحامضة القابضة و یقلل الریاضة، و یأکل حب الآس مع الفستق و الشاه‏بلوط المسلوق او المشوی بالمربا بالجلاب المقوّم و قد ینفع من سرعة الانزال القرص المعروف (بالامزدخیانة) و هو قرص الکوکب نفعاً بالغاً».

روغن برگ درخت عقاقر

قال جالینوس: «الشجرة التی تسمى قاتلة البعوض، محللة للرطوبات من داخل الأعضاء إلى خارجها، فإذا تغرغر بها نفت ما فی الأحناک و الرؤوس من الرطوبات و أسخنت الجسد، و قد یعمل منها الأدهان، تنفع من الفالج و اللقوة، فإذا طلی ببعض هذه الأدهان الإحلیل وقت الجماع بعث الشهوة و أعان على سرعة الإنزال‏».

قال حنین: «إنما عنى جالینوس بقوله: الشجرة التی تسمى قاتلة البعوض.

شجرة العاقرقرحا؛ و ذلک لأن البعوض إذا وقعن علیها متن من ساعتهن». 

ضماد کاهنده انزال

این مواد با روغن قسط ترکیب می شود.

«ضماد ینفع من سرعة الانزال‏:

قسط- سعد- سنبل- اقاقیا- آس‏- مرزنجوش.

تخلط مدقوقة بدهن حار، مثل دهن القسط أو دهن الیاسمین.» 

عاقِرُقَرْحا:

«هو دواء معروف مشهور عند الجمیع، و لا یعرف الیوم و ما قبله بغیر بلاد المغرب خاصة، و منها یحمل إلى سائر البلاد. و هو نبات یشبه فی شکله و قضبانه و ورقه و زهره جملة النبات المعروف بالبابونَج الأبیض الزهر، المعروف بمصر بالکَرْکاش. و له أصل فی طول فتر، فی غلظ أصبع حارّ حرّیف محرق، و یسمى عود القرح العربیّ. و أکثر ما یستعمل من هذا أصله، و قوّته قوّة تحرق، و بسبب هذه القوّة یسکن وجع الأسنان الحادث من البرودة. و هو ینفع من النافض و الاقشعرار الکائن بأدوار، إذا دلک به البدن کله قبل وقت نوبة الحمى مع زیت، و ینفع من به خَدَر فی أعضائه، و من به استرخاء قد أزمنه، و إذا طبخ بخلّ و تُمُضمض به نفع من وجع الأسنان، و إذا مضغ حذا اللسان، و جلب البلغم، و یوافق الأعضاء التی قد فسد حستها و حرکتها، و ینفعها نفعًا بینًا. و قال: هو شدید التفتیح لسُدَد المصفاة و الخَشَم، و إذا طبخ بالخلّ و أُمسک خَله فی الفم شدّ الأسنان المتحرکة، و إذا دقّ و ذُرّ على مُقدَّم الدماغ سخنه، و نفع من توالی النزَلات، و ینفع المفلوجین و المصروعین الذین صرعهم من خلط غلیظ فی الدماغ، و إذا مُضغ من المُصْطکا جلب بلغمًا کثیرًا لزجًا، و إذا أخذ منه معجونًا بعسل ذوّب بلغم المعدة، و یزید فی الجماع فی أمزجة المبرودین و المرطوبین جدًّا، و إذا سحق و خلط بدقیق الفول، و ملئت منه خَریطة، و جعل فیها البیضتان مع الذکر، و ترک یومًا کاملًا، أعان على الجماع للمبرودین، و لا سیما لمن یجد فی أنثییه بردًا ظاهرًا. و هو حارّ یابس فی الدرجة الرابعة. و ینفع إذا طبخ بالخلّ و تمضمض به لسقوط اللَّهاة، و استرخاء اللسان العارض من البلغم. و دهنه ینفع من اللَّقوة و الاسترخاء و القُولَنج، و إذا دهن به القضیب قبل الجماع بعث الشهوة، و أعان على سرعة الإنزال»‏. 

سرعة الانزال‏

«قال المؤلف‏: سرعة الانزال قد یکون لکثرة المنى او لطول العهد بالجماع و قد یکون لحدته فیخرج بحرقة و بعینه سعة المجارى العلاج الاغذیة الباردة الرطبة و کثرة شرب الشراب الممزوج و استعمال الجماع‏ اقول‏ ایجاب کثرة تولد المنى و اجتماعه بسبب طول العهد بالجماع و حدته لسرعة الانزال انما هو بسبب ان الطبیعة تستعجل دفعة تخفیفا على نفسها للتاذى من الکثرة و الحقن و الحدة و اما معاونة سعة المجارى فظاهرة و علامة الاول ان لا یتبع الجماع ضعف و نقض مع کثرة الاشتغال به و علامة الثانى ظاهرة و علامة الثالث الخروج مع الحرقة و اللذع و الاغذیة الباردة الرطبة کماء الشعیر و الملوخیة و نحوهما مما عرف مرارا.» 

«منفخ یزید فی الباه خصوصا اذا قلی حتى ینشف و القی فی العسل و السمسم المحمص.

حکى ابن الجزار فی الاعتماد: ان الحذاق من اطباء فارس یذکرون أنه اذا أضیف الیسیر من المسک مع دهن الخیری و دهن به رأس الاحلیل أعان على کثرة الجماع و سرعةالانزال‏».  

معجون:

«لنا أیضا قد جربناه، فجاء جلیل المقدار، عظیم النفع. یسهل ما احترق من أقسام المرة الصفراء، و یقلع الحکة و الجرب، و الصداع و الشقیقة، و البثور و الرمد و السرسام و الأورام البخاریة، و الیرقان و الخفقان، و سقوط الشهوة، و یسمن من أنحفته الحرارة، و یزیل أنواع الحمیات و العطش و الأکلة و اللهیب و النملة الجاورسیة و غیرها، و مبادئ الجذام، و جملة ما یکون عن الصفراء، و یصلح غالبا لمن جاوز العشرین إلى الخمسین، و یمنع سرعة الإنزال‏ مع تغزیر الماء، و هو بارد فی أول الثالثة، رطب فی الثانیة. و صنعته: صبر سقمونیا من کل عشرون، زهر بنفسج سنى رب سوس من کل خمسة عشر، ورد منزوع بزر رجلة بزر هندبا قنطریون من کل عشرة دراهم، إهلیلج أصفر و أسود و صینی و سنبل من کل ستة، غاریقون درونج بهمن أبیض مرجان غیر محرق من کل أربعة، یسحق الجمیع غیر الصبر و السقمونیا، و یحلان هما فی رطل، من کل من ماء التفاح و السفرجل و الرمان و الورد، ثم یؤخذ سکر مثل الجمیع ثلاث مرات، و یوضع على نار لینة و یحرک و یسقى المیاه المذکورة، حتى یقارب الانعقاد، فتضرب فیه الحوائج و یرفع. و شربته: مثقال صیفا، و ضعفه شتاء، و فی نحو الهند: نصف مثقال مطلقا، و فی الروم: یجوز إلى ثلاثة، و تبقى قوته کالأول.»

الفصل الثالث فی سرعة الإنزال‏ و کثرة الشهوة و کثرة الاحتلام‏

أما سرعة الإنزال: سببه: ضعف القوة الماسکة بسبب البرودة و الرطوبة.

و علامته: أن لا یکون هناک علامات الحرارة، و یکون المنی کثیرا رقیقا.

و علاجه: استفراغ البدن، و تنقیته من الرطوبات بالإسهال و القی‏ء، و یمرخ العانة و العجزان و الخصیة بدهن الزعفران، و دهن الآس و النرجس، و دهن القسط.

و مما جرب فی ذلک شراب الفیلجوش و هو یمنع سرعة الإنزال سواء کان من البرد أو الحر: و صفته: یؤخذ من سلامة العنب ستة أرطال تطبخ مع السماق، و العفص، و الورد، و الکندر، و الکزبرة، و الصعتر، و السعد من کل واحد عشرة دراهم، زعفران، و مر، و شب یمانی من کل واحد درهم، خبث حدید مدبر ثلاثون مثقالا، یربط الجمیع فی خرقة و یطبخ حتى یبقى الثلث و یصفى، و الشربة منه ثلاثة مثاقیل.

و معجون الخبث مجرب فی ذلک: و صفته: إهلیلج أسود، و إبلیلج، و أملج، و فلفل، و دارفلفل، و زنجبیل، و سعد، و شیطرج هندی، و سنبل من کل واحد خمسة دراهم، خبث حدید مدبر مقلو مائة درهم، یسحق و ینخل و یعجن بعسل منزوع و دهن لوز حلو ثم یلقى فیه درهمان من المسک و یرفع فی الصینی و یستعمل بعد ستة أشهر.

صفة دواء شریف مجرب ینفع من سرعة الإنزال: یؤخذ أصل القصب الفارسی الیابس، و فوتنج، و بزر خس، و بزر سذاب، و حب الفقد، و ورد أجزاء سواء یدق و یستف منه درهمین بخل ممزوج.

و قد یکون من حدة المنی: و علامته: حدته و لذعه عند خروجه.

و علاجه: سقی ما یبرد و یرطب مع قبض، مثل شراب الخشخاش مع حلیب بزر الرجلة، و الحماض، و الخس.

صفة سفوف وصفه حنین لمن یسیل منه المنی مع حرارة شدیدة: یؤخذ بزر قطونا درهمین، بزر رجلة ثلاثة دراهم، بزر خس درهمین، کزبرة یابسة درهم و نصف، یدق ما خلا بزر قطونا، و یشرب على الریق بجلاب.

صفة قرص ینفع من سیلان المنی مع حرارة: یؤخذ ورد عشرة دراهم، بزر خس خمسة دراهم، لب قثاء، و نیلوفر، و زهر الخلاف من کل واحد ثلاثة دراهم، کافور درهم، الشربة مثقال بأوقیة ماء ورد.

قرص آخر: یؤخذ ورق سذاب، و بزر الفنجنکشت، و فوتنج، و جلنار، أجزاء سواء، و الشربة مثقال. و الأغذیة الأرز و العدس مع مستحلب الخشخاش.

و أما کثرة الشهوة: تکون لامتلاء البدن، و کثرة الدم، و المنی، و علامته: قوة البدن، و حمرة اللون، و قلة الضعف عن کثرة الجماع و الاحتلام و هی حالة مطلوبة لا تحتاج إلى العلاج، إلا إذا أفرطت جدا.

و علاجه: الفصد، و الإسهال، و تقلیل الغذاء و إمالته إلى الحموضة و شرب ماء العناب و العدس و الحصرم و الرمان الحامض و الخل، و استعمال الدواء البارد مثل بزر الخس، و البنج، و الشهدانج، و الکزبرة، و دقیق البلوط، و النوفر و ما أشبه ذلک.

و یبرد الظهر بهذا الضماد: یؤخذ أقاقیا، و طین أرمنی، و جلنار، و طراثیث، و تعجن بماء الآس، و ینام على ورق الخلاف و ورق النوفر و فرش الکتان.

قال الشیخ‏: إذا کثرت الشهوة مع قوة البدن و صحة المزاج و الإقتدار على الجماع من غیر استعقاب ضعف فلیس مما ینبغی أن یشتغل بتبریده و کسره لأن ذلک یوهن المزاج و ینهک القوى، و إنما تنبغی إذا استعقبه ضعف. 

و أما کثرة الاحتلام: فمثلها علامة و علاجا. و ینفع منه شد صفائح الأسرب على الظهر و یجتنب النوم على القفا، و ینام على الفرش المبردة بورق الخلاف و البنج و الفنجنکشت.

 

 

 

 

 

 

 

 



 - مجموعه پیک شفا، ج‏6، ص: 56

 - مجموعه پیک شفا، ج‏5، ص: 66

 - دارونامه طوبا (گزیده داروهاى مجرب پزشکى ایرانى)، متن‏داروخانه‏طوبا، ص: 5

 - دارونامه طوبا (گزیده داروهاى مجرب پزشکى ایرانى)، متن‏داروخانه‏طوبا، ص: 151

 - دارونامه طوبا (گزیده داروهاى مجرب پزشکى ایرانى)، متن‏داروخانه‏طوبا، ص: 156

 - المختارات فی الطب، ج‏4، ص: 19

 - مادة البقاء فی إصلاح فساد الهواء و التحرز من ضرر الأوباء، ص: 649

 - أقرباذین القلانسی، ص: 261

 - المعتمد فی الأدویة المفردة، ص: 231

 - شرح أقسرائی، ج‏2، ص: 395

 - رجوع الشیخ إلى صباه فی القوة على الباه، ص: 49

 - تذکرة أولی الألباب - الجامع للعجب العجاب، ص: 336

 - القانون 2/ 544.

 - بغیة المحتاج فی المجرب من العلاج، ص: 247


 

 




  • paper | ماه دامین | صحاب